Monday, 31 December 2012

Doa senjata mukmin


Kehebatan Doa Mengubah Takdir.....



Kali pertama bumi diciptakan, bumi selalu bergoyang, bergoncang dan tidak berputar dengan stabil malah tidak berputar pada paksinya. Pekara ini merungsingkan para malaikat lalu para malaikat menghadap Allah SWT :



"Wahai Rabb Yang Maha Mengetahui, mengapa bumi ini bergoyang?" Tanya para malaikat.
"Kerana belum dipaku." Jawab Allah singkat......
"Lalu, bagaimana Engkau memaku bumi Wahai Rabb?" Tanya malaikat lagi.......
"Aku akan menciptakan gunung-ganang." Jawab Allah............

Setelah itu, Allah terus menciptakan gunung-ganang di berbagai belahan bumi. Apa yang terjadi adalah sememangnya benar setelah diciptakannya gunung-ganang, bumi pun diam kemudian berputar sesuai paksinya. Maka kemudian gunung dikenali sebagai paku bumi yag diciptakan Allah SWT. Paku merupakan benda keras yang terbuat dari besi.

Setelah Allah menciptakan paku bumi iaitu gunung-ganang, kemudian para malaikat pun bertanya lagi :

"Ya Rabb, adakah yang lebih kuat dari paku?"
"Ada!" Jawab Allah. "Iaitu api, yang dengan panasnya dapat melelehkan besi."
"Adakah yang lebih kuat lagi selain api, Ya Rabb?" Tanya malaikat.
"Ada! Yakni air yang dapat memadamkan api." Jawab Allah lagi.
"Jadi Ya Rabb, adakah yang lebih kuat dari air?" Sambung malaikat.
"Ada! Iaitu angin, yang kerananya dapat membawa air ke mana pun ia berhembus." Jawab Allah lagi.
"Tapi Ya Rabb, adakah yang lebih kuat daripada semua itu (gunung, api, air dan angin)?" Malaikat bertanya lagi.

"Ada! Iaitu nafas hamba-Ku yang berdoa kepada-Ku. Kerana sesungguhnya doa itu mampu mengubah takdir-Ku." Demikian Allah SWT menjelaskan.....

(Sumber: Hadis Kudsi)

genQ

** Justeru itu, jangan pernah berasa lelah untuk berdoa!!! Allah never say 'no' to every single our request, He just wait the suitable time to say 'yes'... ^_^

Sunday, 23 December 2012

Aku, Diari dan Puisi


Diari. Siapa di sini tak tahu apa itu diari? Huh? Ada yang tak tahu? Okay..okay.. Meh Kak Cik 'explain'kan apa itu diari. Menurut fahaman Kak Cik sendiri, diari boleh didefinisikan sebagai satu buku di mana seseornag itu menulis rutin harian atau meluahkan perasaan atau merancang aktiviti atau mencatat 'to-do list' dan banyak lagi. Kegunaan diari adalah bergantung kepada tuan empunya badan itu sendiri.

Ada orang menulis diari sekadar untuk mencatat apa yang telah dilakukan di sepanjang hari tersebut dari celik mata pada dinihari sehingga mata kembali tertutup di malam hari. Ada orang menulis diari untuk meluahkan perasaan pada hari-hari tersebut. Contohnya marah, sedih, teruja, dan sebagainya. Tapi, bagi Kak Cik sendiri? Untuk apa menulis diari?

Dulu, sewaktu Kak Cik tingkatan 5, kak cik pernah buat oral presentation tentang diari. Lawak kan? Orang lain semua buat tajuk gempak-gempak. Tapi, tajuk presentation kak cik hanyalah sebaris perkataan yang mempunyai lima huruf iaitu D-I-A-R-Y. So, di dalam prentation tersebut, kak cik ada menyelitkan tentang kenapa kita pelru menulis dari. Antaranya : Waktu muda-muda dulu, kak cik pernah berangan nak jadi orang besar. Perdana Menteri Malaysia mungkin. Tak kisahlah jadi apa pun, yang penting seluruh rakyat Malaysia akan kenal. Kira orang besarlah tu kan. Jadi, diari yang kita tulis sekarrang mungkin sangat bernilai di masa hadapan. Siapa tahu, bila dah jadi orang besar, Arkib Negara Malaysia akan menubuhkan satu galeri khas untuk kita dan menempatkan diari-diari tadi dalam satu kotak lutsinar dan diletakkan di atas rak pameran. Mari kita kaji balik sejarah-sejarah pelajar cemerlang misalnya seperti kak Nadiah Amirah dan Kak Cik Nur MMadihah. Umur mereka mungkin masih muda. Tidak kaya. Tapi mereka boleh dikatakan sudah menjadi 'orang besar' ni negara kita di mana seluruh masyarakat mengenali mereka. Bukankah penerbit buku sana sini berlumba-lumba menerbitkan hasil tulisan luahan hati mereka yang pernah dicoretkan di dalam diari peribadi? See ! Tak akan sia-sia kalau kita menulis. Mungkin akan berguna untuk orang lain nanti seperti mana hasil penulisan pelajar-pelajar cemerlang tadi telah menyuntik semangat berpuluh ribu pelajar di Malaysia. Tapi, kalau diari kepunyaan kak cik....errrr....tak pasti boleh memberi manfaat atau tidak. Tapi tak salahkan kalau kita nak membina angan-angan besar.He he.


Kedua, Ia akan menjadi medium untuk kita meneutralkan emosi kita. Contohnya kita sedih dan marah. Kita boleh meluahkan segala-galanya di dalam diari. Kerana tidak semua perkara kita mampu dan boleh berkongsi dengan orang lain dan tidak semua orang volunteer menjadi pendengar setia. Suka di sini untuk kak cik kongsikan petikan dari Travelog Budak Mentah karya saudara Hafizul Faiz :

"Bagi saya, tempat luahan yang terbaik ialah mereka yang tidak berlisan dan bersuara. Tiada emosi macam manusia. Tidak seperti manusia. Iaitu menulis. Dan menulis ialah mekanisme untuk luahkan terus kepada Allah SWT. Kita tahu, Allah SWT boleh membaca tulisan kita, hati kita dan segala-galanya"

Absolutely true! Ya, bila kita menulis sebenarnya kita menceritakan segala isi hati kita pada Allah SWT. Setuju? Heee...

Sekali pensil diraut,
Di sini tintaku tumpah,
Di sini aksaraku bermadah.

Selain itu, kenapa menulis diari? Kerana ia akan menjadi satu medium untuk kita menilai diri kita. Setiap awal tahun, kak cik akan mebelek-belek diari tahun sebelumnya. Muhasabah diri balik. Dalam setahu berapa kali aku bangun dan solat malam. Berapa kali aku puasa sunat. Berapa kali gaduh dengan kawan. Berapa kali berbuat baik dengan orang sekeliling. Yang penting kena catat itu semua dalam diari. Barulah kita boleh menilai. Kemudian tingkatkan lagi prestasi pada tahun berikutnya. Jangan asyik cerita hal perasaan cinta monyet sahaja. Percayalah, bila kita baca balik diari-diari kita sebelum ini, pasti wujud perasaan sebegini ""Eeeee, kenapa aku bodoh sangat masa ni?".."Eeee, kenapa aku buat amcam tu?".."Eeee, ruginya aku! Kalaulah....."

Di samping itu, (wah, macam buat karangan bahasa melayu pulak!), dengan diari juga kita boleh catat tugasan-tugasan yang perlu diselesaikan. Bila perlu diserahkan kepada pensyarah. Bila nak buat study group, group discussion dan sebagainya. Dengan diari juga kita boleh mencatat tarikh-tarikh penting yang perlu diingati contohnya hari ulang tahun kelahiran. Boleh mencatat hutang-hutang supaya mudah nak bayar nanti. Untuk perempuan pula, diari sangat penting untuk mencatat kitaran haid. Justeru, dengan adanya satatan, kita tidak perlu pening kepala lagi untuk menentukan sama ada itu haid atau istihadhah. Dan yang paling penting nanti senang nak ganti puasa!..^_^

***


Alkisah kak cik mula menulis diari ialah pada tahun 2004. Ketika itu kak cik masih di sekolah rendah, darjah 5. Kenapa ya budak darjah 5 menulis diari? Dah ada pakwe ke? Hehe.. Bukan..bukan... kak cik start menulis diari ketika mana kak cik sangat suka akan seorang guru ini. Beliau merupakan guru matematik. Semestinya seorang perempuan. Cantik, manis, lemah-lembut, dan banyak lagi lah! Jadi kak cik suka menceritakan segalanya tentang beliau di dalam diari. Boleh dikatakan seluruh diari , cikgu itu yang menjadi watak utama. Contohnya :

"Tadi kan, aku jumpa cikgu tu depan bilik guru. Dia senyum dekat aku...Eeeee....comelleah cikgu!"

Haha, bila dibaca balik diari sewaktu darjah 5, terasa lucu ! Rentetan daripada itu, kak cik menulis diari untuk tahun-tahun berikutnya. Jadi, seperti biasa, setiap tahun akan ada seorang guru yang menjadi watak utama dalam diari kak cik. Entah kenapa, kak cik cepat sangat terinspirasi dengan cikgu-cikgu di sekolah, pensyarah-pensyarah di maktab. :-). Ah, biarlah. Apa salahnya suka pada cikgu kan? Suka pada pensyarah. Kan bagus tu. Heee.

Tapi kan, perasan tak tajuk entre ni? Aku, Diari dan Puisi. Eh, kenapa ada puisi pulak? Haa, sebenarnya kak cik belum habis cerita lagi tentang cita-cita 'BESAR' kak cik tu. Selain tu, kak cik juga pernah bermimpi untuk menulis setiap helaian diari dengan puisi. Kak cik tak pandai membaca puisi, tak pandai mencipta puisi, tapi kak cik sangat suka puisi! Kalau ada keratan-keratan puisi yang best akan kak cik tampalkan dalam diari. Kadang-kadang kak cik cuba untuk mencipta puisi sendiri, tapi, ah! Buruk benar! Memang tak ada bakat. Malu nak tunjuk dekat orang.

Puisi,
sering terkait tentang hati,
sering terikat dengan rasa,
sering termaknai oleh kehidupan.
Puisi,
kadang mengharukan,
kadang menyesatkan pun,
kadang mengilhami,
Puisi,
pernah menjadi larah,
pernah menjadi cerca,
pernah pula
menjadi dharma.

p/s : Kalau nak save bajet, tak perlu beli diari mahal-mahal di pasaraya. Cukup dengan hanya menggunakan buku latihan lama yang tak habis guna!. Ayuh, selamatkan alam sekitar. Hehe.. Selamat menulis diari untuk 2013. ^_^

 *Semua gambar diambil dari google. Tak sempat nak snap. :-)

Tuesday, 18 December 2012

Bacalah dengan nama Tuhanmu

Pagi tadi Kak Cik dikejutkan oleh satu SMS dari seorang kakak senior juga selaku naqibah di IPG.

"Cuti ni dah berapa kitab adik khatam?"

"Alar akak ni. Bukannya akak tak tahu yang saya ni malas membaca. Tak da pun kitab yang dah kahtam. Semuanya baca sekerat jalan."

"Dik, akak dulu pun malas membaca. Akak pernah post pasal akak malas membaca di facebook. Seorang ustaz pernah komen post akak. Dia cakap bukankah Allah SWT suruh kita membaca. Baca (Iqra') tu wahyu dari Allah. Berdosa kalau kita ingkar dengan suruhan Allah. Nak ke ingkar dengan suruhan Allah? Urm. Lebih kurang macam tu la dia tulis. Jadi, sejak itu akak nekad nak mula membaca dengan bahan bacaan yang akak minat".




Allah...Allah..Allah..Kak Cik cukup terpukul dengan mesej akak tersebut. Sungguh, hamba ini telah ingkar dengan suruhanMu malah merupakan wahyu pertama. Bukan Kak Cik tak tahu akan kepentingan membaca. Sejak dari kecil lagi kita didedahkan dengan cogan kata "Membaca kunci kejayaan", "Membaca jambatan ilmu", "Membaca amalam mulis","Bangsa berjaya bangsa berjaya" dan banyak lagi. Tipulah jika Kak Cik tidak sedikit pun terjentik untuk membaca. Siapa yang tak nak berjaya kan??? Hati ini cukup berkobar-kobar untuk membaca itu dan ini. Tapi itulah... Ada keinginan dan kemahuan, tetapi tidak ada usaha untuk kea arah itu.Di sekolah dulu, pantang ada buku-buku yang menarik sinopsisnya, cepat-cepat Kak Cik cadangkan kepada seorang sahabat Kak Cik yang seorang ini untuk membacanya. Dia merupakan seorang pembaca tegar. Kemudian, dia dengan senang hati akan menceritakan kepada Kak Cik isi keseluruhan buku tersebut.

Jika hendak diceritakan tentang sifat malas membaca ini, memanag tidak sanggup untuk Kak Cik ceritakan. Malu dengan orang lain. Malu dengan diri sendiri. Dan malu dengan Allah. Apa tidaknya, sejak dari tingkatan 1 hingga tingkatan 5, tidak ada satu novel sastera pun yang Kak Cik habis membacanya. Jika orang bertanya apa rahsia mendapat A untuk subjek Bahasa Melayu, jawapan Kak Cik cukup ringkas. "Saya menghafal buku rujukan!"

Berbalik kepada saranan dan cadangan naqibah tersebut, petang tadi, Kak cik membeli beberapa bahan bacaan santai. Untuk membaca bahan yang sangat berilmiah, sungguh... diri ini tidak mampu.Novel yang sepupu Kak Cik hadiahkan sempenan hari lahir pun Kak Cik mengambil masa selama 5 bulan untuk habiskan inikan pula buku ilmiah.

Jika orang lain membeli majalah pada setiap bulan, tetapi Kak Cik hanya membelinya 3 bulan sekali. Kalau tak nanti membazir. Tak terbaca pula nanti majalah-majalah tu semua.


Kak Cik teringat satu ayat yang pernah dikongsikan oleh seorang naqibah yang lain. Perumpamaan yang cukup cantik. "Sesungguhnya orang-orang yang beriman, orang-orang yang berhijrah dan berjihad di jalan Alah, mereka itu mengharapkan rahmat Allah, dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang". 

Kak Cik percaya, semua orang mengharapkan rahmat Allah SWT. Begitu juga Kak Cik. Tetapi sebelum itu kita perlu menjadi orang yang beriman terlebih dahulu. Kemudian berhijrah dan seterusnya berjihad. Sama juga halnya dengan membaca. Kak Cik percaya yakni 'beriman' yang membaca boleh menambahkan ilmu. Dan Kak Cik 'berhijrah' yakni pergi ke kedai membeli buku-buku. Akan tetapi yang terakhir, 'berjihad'. Moga kita semua berusaha berjihad untuk membaca. Amin. Kerana dengan membaca kita akan tahu segala-galanya. In Shaa Allah... :-)

Friday, 14 December 2012

CFS IIUM Siri 2

Sambungan . . .

CFS IIUM kampus Nilai

Berbas-bas disediakan oleh pihak UIAM (mungkin lebih dari 5 buah) untuk mengangkut mahasiswa-mahasiswi ARTS ke kampus Nilai, Negeri Sembilan. Beg-beg yang tidak muat diletakkan di bahagian bawah bas, pihak pengurusan juga menyediakn lori untuk menangkut beg tersebut. Mujur aku tidak membawa banyak beg. Hanya sebuah bagasi, beg sandang dan baldi di aman di dalamnya mengandungi alatan mandi.Terasa lucu apabila membawa baldi menaiki bas. Ah, biarlah. Semua orang juga berbuat demikian.

Perjalanan ke CFS IIUM kampus Nilai mengambil masa kira-kira 2 jam. Aku tidak dapat menikmati permandangan di sepanjang perjalanan dek dikehendaki mengisi beberapa borang dan perlu menyerahkannya apabila tiba di sana nanti. Terasa sia-sia aku berebut mengambil tempat di tepi tingkap. Geram.

Setibanya di Nilai, kami disambut oleh committee-committee yang ramah. Setelah meletakkan beg-beg di tempat yang dirasakan selamat, kami diarah untuk mengambil kunci mahallah di Sem Hall. 

Aku berjalan sendirian. Kerana terpisah dengan rakan-rakan memandangakn jadual perjalanan kami tidak sama. Aku memerhati sekeliling. Tampak biasa. Bangunan yang digunakan di sini hanyalah deretan bangunan kedai. 'Biasa je Nilai. PJ cantik lagi'. Itulah tanggapan pertama aku tentang Nilai.

Kata orang 'tak kenal maka tak cinta. Bila sudah kenal pasi jatuh cinta. Ya, hari demi hari aku semakin jatuh cinta dengan Taman Ilmu dan Budi ini'. Justeru, elakkan daripada membuat persepsi terhadap pandangan pertama yang belum jelas kedudukannya.

MUSA ( Mahallah Ummu Salamah)

Di sini, hanya terdapat dua mahallah iaitu satu untuk brothers dan satu lagi untuk sisters. Mahallah yang bakal aku diami ialah Mahallah Ummu Salamah atau lebih dikenali dengan MUSA.


"Excuse me. Sister, mana bilik D-G-5?" Aku bertanya kepada seorang committee sambil menunjukkan keychain yang terdapat pada kunci. Terasa kekok bila bertutur dalam Bahasa Inggeris.

"Owh, sister tengok ni. D maksudnya sister duduk di Blok D. G pula ground. 5 pula nombor bilik. Tahniah sister dapat tingkat bawah!", terangnya panjang lebar.

D - G - 5

Sebuah bilik yang agak besar.Ya, bayangkanlah keluasannya sama seperti satu lot kedai. terdapat 8 katil double-decker. Maksudnya bilik itu boleh dihuni seramai 16 orang. Besar kan? Errr. Mungkin lebih sesuai dipanggil dorm.Istimewanya dorm di ground floor, kami disediakan tandas dan bilik study di dalam. Sungguh selesa. Dan, agak mewah.

Malam pertama di DG5, kami membuat satu halaqah. Tidak besar kerana tidak semua ahli menyertai halaqah tersebut. Kami bertaaruf. Saling mengenali. DG5 diwarnai dengan pelbagai gelagat ahli-ahlinya dek kerana berlainan negeri, latar belakang, bahasa dan lain-lain. Walaupun kadang kami mempunyai masalah komunikasi kerana berlaitan negeri, namun itu tidak menjadi halangan persahabatan kami kerana kami saling memahami antara satu sama lain. Malah, kadang-kadang kami berusaha untuk bertutur dengan loghat negeri orang yang hendak diajak berbual. Pernah suatu ketika, Aisyah orang negeri Terengganu mengadu kepadaku,

"Azimah, depa ni dah charge handphone kat meja kita bukan nak ambik balik charger. Penuh wayaq-wayaq atas meja tu"

"Huh? Wayaq? Owh, wayar ka? Haha. Aisyah. Orang Kedah tak panggil wayaq. 'R' pada wayar tu tak ditukar manjadi 'Q' tetapi dihazafkan"

(Nanti kak cik buat sedikit tutorial ringkas bertutur bahasa Kedah ^_^)

Ahli dorm DG5 yang sentiasa di hati : Bakyah, Fathie, Aisyah, Naz, Nadhirah, Ain, Tini, Afiqah, Shida, Rauhah, Rozi, Anet, Wani, Fathin dan Fini. Semoga Allah senantiasa merahmati kalian.. :-)

Belajar Menjadi Imamah Solat

Solat berjemaah. Mungkin tampak biasa di mata orang lain. Namun sukar bagi aku. Ya, aku pelajar sekolah agama yang agak terkemuka di Alor Setar. Namun, aku tidak tinggal di asrama. Justeru, solat berjemaah  setiap solat fardhu tidak ada dalam rutin harianku. Tetapi di sini, berkat kesungguhan AJK kerohanian dorm DG5 untuk menghidupkan solat jemaah. Tahniah juga untuk pihak pengurusan DG5.


Jadual Imamah juga turut dilekatkan di pintu. Bermula dari sini, aku belajar menjadi Imamah solat. Kadang-kadang tidak yakin dengan bacaan sendiri. Namun, itu tidak menjadi halangan. Kerana makmum di belakang ramai yang menghafal al-Quran. Mereka sedia menegur jika salah.


PILLOW TALK with Madam Isfadiah

Sejak minggu orientasi di Petaling Jaya lagi, mataku terpukau dengan personaliti seorang pensyarah di sini. Ketika itu, beliau sedang memberi briefing tentang CFS IIUM kampus Nilai. Dan ketika aku sedang mengemaskan katil di mahallah, ada seseorang menyapa di pintu DG5.


"Everything okay here?"

Eh, madam. Ya, madam itu. Rupa-rupanya dia principle di sini. Principle untuk Mahallah Ummu Salamah! Wajahnya bersahaja, namun tenang mata-mata yang melihatnya. Seorang yang murah dengan senyuman. 

Bagi kami, setiap hari isnin malam selasa, pukul 10 malam adalah waktu yang paling dinanti-nantikan. Masakan tidak. Sepanjang 2 bulan aku di sana, aku dan sahabat-sahabat satu dorm tidak pernah ponteng dari mengikuti Pillow Talk bersamanya. Walaupun beliau berbicara di dalam Bahasa Inggeris, namun aku cuba untuk memahami. Sesiapa sahaja boleh menyertai Pillow Talk tersebut akan tetapi ada syaratnya. Seperti yang kita sedia maklum, jika terdapat perkataan 'Pillow' dihadapan, sudah tentu pesertanya perlu membawa bantal. Namun kami diberi pilihan. Sama ada membawa bantal, atau teddy bear atau buku nota. Ia seperti seorang ibu yang sedang ingin menidurkan anaknya lalu menceritakan kisah-kisah yang menarik yang boleh dijadikan pedoman hidup.


Pillow talk pertama bersama Madam Isfadiah di Blue Court. Cerita tentang Blue Court, sungguh istimewa tempat ini. Ruang serbaguna. Di sini kami berusrah. Di sini kami makan. Di sini kami melayari wifi. Di sini kami bermain badminton pukul 1.00 pagi. Malah, pernah keluar dari dorm pukul 5 pagi untuk mengisi air ke dalam botol dari water cooler berdekatan, terdapat senior-senior yang tidur di Blue Court tersebut. Ya, kadang-kadang di sini kami tidur!

Kenapa namanya Blue Court? Sudah tentu kerana lantainya berwarna biru. Blue Court letaknya betul-betul dihadapan dorm DG5. Pagi sabtu kami selalunya dikejutkan oleh bunyi sorakan kakak-kakak dan mak cik-mak cik cleaner yang seronok bermain bola tampar. Kami yang teruja dan mengintai melalui tingkap juga turut terhibur.

Pernah diri ini diam-diam meng'google' nama beliau. Dan... MasyaAllah. Ramainya ex-student beliau menukilkan sesuatu khas untuk beliau! Absoutely true , Great teacher inspires !

Group 506

Itulah kumpulan kelas bahasa arabku. 26 orang kesemuanya. Menjadi salah seorang mahasiswi Asasi Bahasa Arab, bukanlah impianku. Tidak pernah terdetik dalam hatiku untuk munyukai bahasa arab. Bagiku bahasa arab ni susah. Banyak formulanya. Banyak kaedahnya. Banyak segala-galanya. Entah mengapa ketika mengisi borang untuk ke Institut Pengajian Tinggi, niatku cuma satu. "Bahasa arab ni susah. Rugi kalau aku belajar dari darjah 1 sampai tingkatan 5, tapi aku tak teruskan. Alang-alang dah bersusah belajar bahasa arab, tidak salah kalau teruskan mendalami bahasa arab". Dan aku juga pernah terfikir, bila masuk degree nak ambil pengkhususan dalam pendidikan. "Nanti graduate boleh balik mengajar di Maktab Mahmud !"


Ketika berada di sini, aku mula faham tentang kaedah-kaedah di dalam bahasa arab. Baru aku faham kenapa di sekolah dulu Ustaz Ustazah suruh hafal itu, hafal ini. Bila di sini, baru tahu, "Oh, rupa-rupanya itu kegunaannya!". Sungguh, semakin hari aku mula mencintai Bahasa Syurga.

Nilai yang aku rindui...





Masjid Nilai yang tak pernah sunyi dengan majlis ilmu. Pertama kali melihatnya, ternampak bukit di bahagian belakang masjid tersebut. "Eh, bukit Uhud !". Bagiku itulah istimewanya Nilai. Cuaca panas. Ada bukit Uhud. Tidak lain tidak bukan persis Makkahtul Mukarramah.


Satu perkara yang melucukan tentang Nilai. Rata-rata orang membawa payung. Hatta untuk duduk di kaki lima pun orang masih memegang payung. Tidak hujan. Panas? Mungkin. Tetapi, rata-rata aku tanya pasti ada yang menjawab "Takut kena tahi burung!". Antara pengalaman yang tidak dapat dilupakan ialah ketika aku tergesa-gesa hendak ke kelas, seekor burung gagak yang cuba menguji kesabaranku, telah berak betul-betul di atas kepalaku. Kebetulan hari itu hari Rabu di mana kami diwajibkan untuk memakai tudung putih. Ah, geramnya.




~ Namun itu semua hanya tinggal kenangan. Ya, kenangan terindah mungkin. Yang tak mungkin dilupakan. Selagi Allah kurniakan kewarasan akal, in shaa Allah, CFS IIUM sentiasa terpahat di hati.

~ Sungguh, hingga saat ini, tika ini, diri ini selalu mendengar alunan lagu tema CFS IIUM. Ketika mengemas bilik, melipat pakaian, malah ketika menyiapkan tugasan sekali pun. Tidak pernah jemu mendengar. Jom kita hayati bait-bait lirik di bawah :


EXCELLENCE IN ALL WE DO IS OUR MISSION
Let us come along and get together
Affirm our faith in God and the Messenger
Light the flame of love in Him, warm and brighter
Hold the rope, and trust in Him forever
Divided we will (we’ll) fall, United we stand
Unity bears the fruit of unification
Triple I.C.E is ever our mission
Excellence in all we do is our vision
Chorus:-
We are the torchbearers, for the Ummah
Guided by the (-) Qur’an and Sunnah
Foundation Centre of IIUM
The gate of the (-) Garden, Knowledge and Virtue
Divided we will (we’ll) fall, United we stand
Unity bears the fruit of unification
Triple I.C.E is ever our mission
Excellence in all we do is our vision



~ "Warkah Cinta Berbau Syurga" dari warga dorm D-G-5 sebelum diri ini melangkah keluar meninggalkan bumi Nilai. Semoga perkenalan yang singkat ini diredhai Allah. In shaa Allah. ada jodoh panjang umur kita berjumpa lagi. Ukhwah till Jannah, Amiin.

"Aku tak akan mengharapkan sebuah pertemuan andai aku tahu betapa perintnya perpisahan"

**In shaa Allah, setakat ini  mungkin itu sahaja yang ingin dinukilkan, Jika ada penambahan, kak cik akan tambahkan kemudian,

Thursday, 29 November 2012

Khas untuk adik-adik lepasan SPM

Assalamualaikum adik-adik. Sihat? Exam SPM baru-baru ni macam mana? Boleh buat? Susah ke senang? Masuk ke apa yang telah di'spot'kan? 

Yang penting, Alhamdulillah. Selesai semua. Dah selamat. Tak usah di kenang benda yang telah berlalu. Hidup mesti diteruskan. Always look forwad! Yang utama, jangan pernah berbincang dengan kawan-kawan tentang soalan peperiksaan yang lalu. Nanti sakit hati. Kalau bincang pun, tak boleh nak buat apa. Hidup tak tenang. Baik simpan kertas soalan tu, bagi dekat junior yang nak exam tahun depan pulak. (Hehe. Membebel pula)

Tujuan kak cik tulis entre ni adalah untuk berkongsi dengan adik-adik. Kongsi tentang apa? Berkongsi tentang apa yang adik-adik boleh buat selama bercuti berbulan-bulan di rumah nanti. Bagi yang dapat Program Latihan Khidmat Negar (PLKN) , Alhamdulillah. Bagus. Masa tak dibazirkan begitu sahaja. Bagi yang dapat tawaran Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM), Alhamdulillah. Bagus juga. Kata ulama' : Tuntutlah ilmu dari buaian hingga ke liang lahad". Tak rugi walaupun kita akan berhenti setengah jalan kerana mendapat tawaran dari universiti. 

Tapi, bagi yang tak dapat PLKN dan STAM, nak buat apa di rumah cuti panjang-panjang ni? Kak cik dulu tergolong dari golongan ni. PLKN tak dapat. STAM? Entah di mana silapnya. 2 kali menghantar borang dan surat permohonan. Mungkin Allah dah aturkan yang terbaik untuk Kak Cik. Think positive! 

Pertama sekali, niat Kak Cik lepas habis SPM, nak khatamkan al-Quran yang tak sempat habis pada Ramadhan yang lalu. Almaklum. Orang sibuk study. Tapi jangan tiru perangai Kak Cik. Tak sempat habiskan al-Quran pada bulan Ramadhan kerana nak baca buku untuk SPM. Itu bukan alasan yang bernas kerana ramai kawan Kak Cik yang sempat habiskan malah ada yang dapat khatam al-Quran sebanyak 2 kali. MasyaAllah. Jadi, bila dah cuti panjang-panjang ni, tak ada alasan untuk tidak khatam al-Quran sebab kita ada banyak masa lapang ! ^_^


Kedua, menjadi tradisi dalam keluarga Kak Cik, bila habis SPM, ayah akan meminta kami untuk mengambil lesen kereta dan motor. Memandangkan Kak Cik dah ada lesen motor sewaktu tingkatan 4 lagi, jadi Kak Cik ambil lesen kereta sahajalah. Hurm. Bila belajar nanti belajar betul-betul. Jangan jadi penakut macam Kak Cik. Masih tak ada keyakinan diri untuk naik kereta bersiar-siar di bandar. Low self-esteem. 
Kemudian, adik-adik juga bolehlah meningkatkan kemahiran masing-masing. Bagi perempuan, adik-adik boleh belajar memasak! Tak kisah sama ada secara formal ataupun tidak. Boleh join di pusat kemahiran yang government dah sediakan atau hanya belajar di rumah. Bagi Kak Cik, bagi yang nak dapat sijil tu eloklah belajar secara formal. 3-5 bulan dah siap. Tapi, Kak Cik belajar di rumah sahaja. Sambil-sambil tolong mak masak, kan dah belajar tu. Sambil menyelam, haruslah untuk minum air sekali!

Kat bawah ni antara makanan yang Kak Cik baru belajar. Urm.. Lepas ni kalau adik-adik minta Kak Cik buat sekali lagi, confirm tak boleh! Hehe. Dah lupa.


Kek Pelangi! ^_^


Haaa.. Yang ni special sikit. Mak cakap ini kuih orang dulu-dulu. Jarang nak jumpa zaman sekarang. Namanya cucur badak pisang. As we know, cucur badak ni kulitnya diperbuat daripada ubi keledek. Tapi cucur badak pisang ni lain sikit sebab kulitnya diperbuat daripada pisang. Mudahnya, kulit cucur kodok intinya cucur badak. Kan sedap tu. Manis di luar pedas di dalam. :-)


Nasi himpit. Yang ni first time Kak Cik tengok dalam hidup Kak Cik. Bukan Kak Cik tak pernah makan nasi himpit kuah kacang sebelum ni malah itulah menu wajib kalau beraya di rumah orang lain. Yang peliknya, nasi himpit ni dibalut dengan daun pisang. Yang Kak Cik tahu, nasi himpit ni hanya perlu diletak di dalam plastik jernih. Jauh mak kursus buat nasi himpit ni. Di Kuala Lumpur. Belajar dari nenek saudara yang juga hobinya memasak. Selain dapat menyelamatkan alam sekitar dari tercemar, ianya juga cantik kerana nasi itu akan menjadi sedikit kehijauan. (P/s : bila bentuknya macam ni, tak dipanggil nasi himpit lagi, tetapi Lontong!)

**Beras perlu direndam selama 3 jam. Setelah dimasukkan ke dalam kelonsong yang diperbuat dari daun pisang, ia perlu direbus selama 8 jam. Hehe. Terkejut kan? Haa, itulah rahsia orang tua-tua. Mereka ni memasak dengan penuh kesabaran. 


Ni pula ialah roti jala dan pisang emas. Hasil inovasi mak. 


Ini pula lepat liat. Kak cik belajar dari nenek saudara juga. Ini bukan lepat liat biasa. Lepat liat biasa hanya menggunakan tepung, dan jika ada inti, intinya adalah nyiur. Tapi lepat liat ni dari pisang dan intinya dari daun pandan. Maknanya lepat liat ni ada rasa pandan lah!


Oh, ni part yang paling Kak Cik suka iaitu buat coklat homemade! Yang ni pun jauh Kak Cik dan mak berkursus. Jauh nun di Kuala Lumpur.  :-)

Ish. Ish. Dah lari tajuk ni. Dah macam entre masakan pula. Hehe. Okay. Berbalik pada tajuk utama. Selain meningkatkan skill memasak, adik-adik juga boleh belajar menjahit. Menjahit ni, serius Kak Cik cakap tak rugi kita belajar. Tak semestinya nak buka butik pengantin baru nak belajar menjahit. Belajar menjahit boleh dipelajari oleh sesiapa sahaja. Memandangkan sekarang ni upah tukang jahit agak tinggi dan kadang-kadang lebih tinggi dari harga kain itu sendiri. Jadi apa salahnya kita menjahit sendiri baju kita. Bak kata mak Kak Cik : "Lepas untuk baju sendiri pun jadilah". 

Seperti memasak, menjahit pun boleh dipelajari secara formal dan tidak formal. Untuk menjahit Kak Cik ke kelas supaya lebih faham. Tapi tidaklah sampai ada sijil. Kelas kampung je.


Baju terakhir yang Kak Cik belajar. Siapa nak try boleh la klik gambar ni untuk dapat gambar yang lebih besar. Hanya ikut pola yang ada di situ. In Shaa Allah. Akan jadi baju juga akhirnya. Hehe.


Kebetulan Kakak Kak Cik akan berkahwin tidak lama lagi (pada ketika itu), jadi mak ajak Kak Cik buat 'big project' ni untuk diberikan kepada tetamu. Iaitu sulaman reben! 5 beg di atas ni adalah first trial. Beraneka corak. Lepas tu, hanya buat satu pattern sahaja. Sangat untung. 1 meter kain boleh menghasilkan 10 kantung beg.

Menyulam reben ni sangat seronok. Cepat je siap. Tidak seperti menyulam benang. Hasilnya lambat. 


Yang ni pula ialah jahitan jenis patchwork. Huh! Yang ni seriously sangat memerlukan kesabaran. Sarung bantal yang sekecil itupun Kak Cik mengambil masa selama 3 tahun untuk menyiapkannya. Bukan mudah untuk menjahit segi enam sama satu persatu, kemudian menyambung antara satu sama lain.

* Tak boleh bayangkan bagaiman ibu saudara Kak Cik berjaya siapkan 2 helai selimut dalam masa 1 bulan!

Bak kata mak Kak Cik : Di mana ada kemahuan di situ ada jalan!

Selain itu, adik-adik yang minat membuat kraftangan tu, bolehlah buat skrap book seperti di bawah ni.  


Last but no least ialah berjalan, berjalan dan berjalan. Untungnya Kak Cik habis SPM ketika mak dan ayah dah bersara. Jadi boleh ikut mereka berjalan. Bukan melancong, tapi ziarah saudara-mara yang tinggal jauh mahupun dekat. :-) 


Yang jauh kita dekatkan. Yang dekat kita rapatkan. Yang rapat kita satukan. Ehem!

Dan yang terakhir sekali ialah menjadi suri rumah di rumah! Kak Cik teringat kata-kata seorang sahabat Kak Cik. 

"Orang perempuan bukannya lama nak duduk dengan mak dan ayah. Lepas habis mengaji, kerja 2-3 tahun dah kawin. Lepas tu masa banyak habis untuk suami dan anak-anak. Untuk mak dan ayah dah kurang. Jadi, inilah masanya untuk bersama mak dan ayah"

Haaa, tengok, kan jadual kita lebih padat dari orang pergi PLKN dan STAM. Sincerely, Kak Cik tak ada masa nak keluar dengan kawan-kawan sepanjang cuti walaupun sekali. Busy mengalahkan menteri!. Haha.

**Err..cadangan-cadangan di diatas mungkin sesuai untuk adik-adik perempuan. Untuk adik-adik lelaki, maaf lah. :-p

Tuesday, 13 November 2012

CFS IIUM siri 1

* Kak Cik menggunakan kata ganti diri 'aku' agar penulisan di bawah lebih dramatik. Hehe.
* Ya Allah, berilah aku ilham untuk menukilkan sesuatu 'Taman Ilmu dan Budi'.

******
Aku menyelak helaian demi helaian. Diari tahun 2011. Sekitar bulan Mei hingga Julai. Cuba mencari kenangan-kenangan terindah yang mungkin tercatat di situ. Kenangan ketika bergelar mahasiswi Bachelor of Arabic (BAR) Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM). Rupanya tidak banyak kenangan yang aku tulis di situ. Hanya peristiwa penting. Selebihnya hanyalah menyatakan perasaan rindu pada mak, ayah, kampung, sekolah dan sebagainya.

Aku memejamkan mata perlahan. Cuba mengingati saat-saat indah di sana. Saat-saat diri ini sedang bertatih belajar berdikari. Saat-saat diri ini tahu untuk menghargai. Saat-saat diri ini merangkak untuk mengenal dunia luar. Ya, sedikit demi sedikit memori itu hadir dikepalaku.

CFS IIUM Petaling Jaya



Tanggal 29 Mei 2011. Mak, ayah, dan bang niep menghantarku ke CFS IIUM kampus Petaling Jaya untuk mendaftar. Perasaan ketika itu bercampur baur. Seronok dan teruja kerana mengingatkan kata-kata salah seorang seniorku beberapa hari sebelum aku datang ke sini.

"Jangan takut la. Kat sini ramai budak Maahad. Dah jadi macam perkampungan kita. Tak percaya tengok la nanti. Kalau ada masalah, ramai kakak-kakak dan abang-abang dari Maktab Mahmud Alor Setar. Cakap ja. InsyaAllah depa tolong."

Ya, kata-katanya benar. Di sini aku berjumpa dengan ramai orang yang aku kira aku kenal wajah mereka walaupun aku tidak tahu -namanya. Seakanakan terdapat satu tanda atau cop di dahi mereka mengatakan 'saya budak Maktab Mahmud'. Ketika sesi pendaftaran pula, aku berjumpa dengan kawan-kawan sama batch dengan aku di sekolah termasuklah sahabat baikku, si Aina 'Pink'.

Takut dan gementar kerana susah hati memikirkan hari-hari yang akan datang. Macam mana aku nak hidup di sini. Tengok kesesakan jalan raya sahaja sudah cukup membuatkan aku pening kepala. Kalau aku buat salah siapa nak tegur? Kalau aku terlajak tidur, siapa nak kejutkan solat Subuh? Aku sedia maklum, kehidupan di universiti tidak sama di sekolah. Di sekolah, ada guru yang menegur. Ada kawan yang mengingatkan. Di universiti lain pula ceritanya. Kebanyakan orang di sini mengamalkan sikap tidak ambil peduli atau nafsi-nafsi. Hal kau, kau punya hal. Hal aku, biar aku yang selesaikan, kau jangan masuk campur. Oh, aku rindu sahabat-sahabat di sekolah.

Minggu orientasi diadakan di CFS IIUM Petaling Jaya walaupun selepas ini kami yang berada dalam jurusan ARTS akan berpindah ke kampus Nilai, Negeri Sembilan. Jadi proses pendaftaran juga diadakan di sini. Orangnya ramai. Pelajar yang ingin mendaftar pun ramai juga. Itu belum dicampur dengan mak ayah yang menghantar. Datuk dan nenek yang ingin turut serta. Suasananya seakan-akan hari konvokensyen abang-abang dan kakak yang pernah aku ikut sebelum ini.

Kami dikehendaki untuk beratur mengambil angka giliran. Untuk mengambil angka giliran sahaja sudah terbit rasa kagum dalam hati. 'MasyaAllah, hebatnya UIA'. Hanya perlu menekan butang hijau, sehelai kertas sebesar tapak tangan akan keluar. Maka terteralah 4 angka. Itulah angka gilirannya. Kemudian, kami dikehendaki masuk ke dalam dewan mengikut angka giliran tadi. Di situlah sesi pendaftaran bermula.

Mengisi borang, menyusun dokumen-dokumen yang dikehendaki mengikut turutan dan sebagainya. Selesai sesi pendaftaran, kami perlu beratur lagi untuk mengambil barang-barang yang disediakan oleh pihak universiti, kuci asrama dan sebagainya. Ketika aku sedang terpinga-pinga mencari tempat untuk mengambil kuci asrama, ada seorang lelaki menegurku dari belakang, committee yang bertugas mungkin.

"Assalamualaikum sister"
"Waalaikumussalam"

(Brother dan sister merupakan panggilan untuk pelajar lelaki dan perempuan di sini)

"Have you got the mahallah's key?"

(Mahallah > asrama)

"Err. Not yet. Errr. Kat mana ye nak ambik kunci mahallah?"
"Di sana!"
"Ok. Terima kasih"
"Eh, sister!"
"Ya, kenapa?"
"Kalau dorang bagi mahallah Siti Khadijah, sister jangan ambil tau."
"Kenapa?"
"Sebab mahallah tu berhantu."
"Lepas tu, kalau dapat mahallah Siti Khadijah jugak?"
"Err. Cakap je,' ada mahallah lain tak'?"
"Ok. Thank you"

Aku berlalu meninggalkan brother tersebut. Berhantu? Ah, semua tempat ada hantu lah, bro. Dan seperti yang telah diberitahu brother tadi, aku dapat mahallah Siti Khadijah. Agak takut. Semoga Allah melindungiku dari perkara yang buruk.

Setelah selesai sesi pendaftaran, aku keluar dari dewan dan terus berjumpa dengan mak dan ayah. Kami makan tengah hari bersama sebelum menuju ke mahallah yang bakal aku diami selama seminggu di sini.

Mahallah Siti Khadijah. Cantik kan?

Mahallah Siti Khadijah merupakan mahallah paling banyak bilangan tingkatnya malah aku rasa bangunan paling tinggi di sini dan satu-satunya mahallah yang mempunyai lift! Berwarna kuning dan coklat. Cantik. Tersergam megah dan tampak agak mewah. Di keychain kunci bilikku tertera nombor 714. Bermakna bilikku terletak di tingkat 7, hanya 2 tingkat lagi untuk naik ke aras paling atas. Satu bilik dihuni sramai 4 orang. Akulah orang pertama yang masuk ke dalam bilik itu. Makanya, aku bebas memilih katil, meja study, rak buku dan almari. Setelah meletak barang-barang, aku turun semula ke bawah untuk menghantar mak, ayah dan bang niep pulang.

Sedih dan sayu.Tapi aku berusaha menahan diri agar tidak menangis di depan mereka. Dasar anak bongsu yang tak pernah tinggal jauh dari orang tua. Walau aku berusaha untuk menahan air mata dari jatuh, tapi apakan daya. Air mata tetap bertakung di kelopak mata. Hanya menunggu masa untuk penuh seterusnya melimpah keluar.

Naik semula ke bilik. Lift sesak dengan pelajar dan waris. Beratur panjang sehingga ke pintu masuk. Aku memilih untuk menggunakan tangga. Untuk naik ke tingkat 7, bukan mudah. Tinggi. Tapi aku rasa lebih cepat sampai bila menggunakan tangga.


Masuk ke dalam bilik, ketiga-tiga katil yang tadinya kosong kini berpenghuni. Kami berkenalan. Kami berlainan negeri dan latar belakang. Seorang dari Perak. Seorang lagi dari Melaka. Dan seorang lagi dari Pahang. Seronok berada dalam satu bilik dengan mereka. Kmai berkongsi cerita dan minat. Malah, ada satu malam, kami menyanyi lagu negeri dan sekolah masing-masing. Seronok bukan?


Minggu orientasi di UIA tidak sama dengan tempat lain. Jika di institut lain, mereka perlu berlari pusing padang, tidur lewat malam dan bangun awal pagi. Kami di sini tenang. Hanya perlu siapkan telinga untuk mendengar segala taklimat yang semestinya di dalam bahasa Inggeris.

Di sini, kami juga perlu menduduki 3 jenis peperiksaan. EPT (English Placement Test) , APT (Arabic Placement Test) dan TEnT (Tilawah Entrance Test). Ujian tersebut adalah untuk menentukan level dan kelas yang bakal kita hadiri nanti. Ketiga-tiga ujian tersebut wajib diambil oleh setiap orang dan wajib menghadiri kelas tersebut sebelum ke kelas core course. Senang atau susah? Hmmm.. sudah tentu ada yang senang dan ada yang susah.

Tetang makanan, sudah tentu tidak ada masalah. Tentang kafeteria. Ada banyak pilihan di sini. Setiap mahallah dibekalkan satu kafeteria. Ada bilik TV, bilik membasuh, dan lain-lain kemudahan. Jika ada waktu senggang, aku dan rakan-rakan akan pusing-pusing UIA dengan menggunakan peta yang telah diberikan oleh committee yang bertugas ketika pendaftaran semalam. Tentang 'hantu' yang diberitahu oleh seorang brother hari tu? Jujurnya, sepanjang berada di CFS IIUM PJ, tidak pernah terlintas di fikiran tentang hantu walaupun aku terkenal dikalangan adik beradikku sebagai seorang yang penakut. Malah, tidak terdengar langsung cerita-cerita seram dari sesiapa. Dan, aku juga pernah pergi ke bilik air seawal jam 4 pagi dan tiada sesiapa di sana!. Tiada apa-apa yang tidak diingini berlaku. Alhamdulillah. Syukur.

Selama seminggu di sana, kami diberitahu tentang peraturan di UIA, lagu, dan lain-lain (maaf, tak ingat). Selepas seminggu berorientasi di sini, kami warga ARTS dipindahkan ke kampus Nilai.

ARTS = (Bachelor of arabics (BAR) , Bachelor of English (BEN), Islamic Reveal Knowledge (IRK) , dan Human Sciences (HS))


Lautan manusia ^_^ Cantik tak background di belakang tu?


Selamat tinggal Petaling Jaya. Panjang umur, ada jodoh kita berjumpa lagi.

******

* Nantikan sambungan siri ke 2 di kampus Nilai pula !


Sunday, 11 November 2012

Selamat tinggal PPISMP

Alhamdulillah. Hari ni kak cik dan sahabat-sahabat yang lain selamat menjawab soalan peperiksaan yang terakhir. Syukur. Usaha? Done!..Doa? Done!.. Hanya tinggal bertawakkal kepada Allah. InsyaAllah. Semoga Allah memberi yang terbaik. Amin.

PPISMP (Program Persediaan Ijazah Sarjana Muda Perguruan)

Semester 1

Semester 1 adalah semester yang penuh dengan drama air mata. Huh? Kenapa? Kak Cik ingat, ketika mak dan ayah hantar Kak Cik ke sini, bila kelibat proton Waja ayah hilang dari pandagan mata, itu adalah 'scene' pertama air mata. Masuk ke dalam bilik, adalah babak seterusnya yang memerlukan air mata. Sejujurnya, sehingga sekarang Kak Cik tidak tahu dan masih belum menemui jawapan kenapa sungguh banyak air mata pada ketika itu. Mungkin terpaksa berpisah dengan mak dan ayah. Mungkin Kak Cik tak kenal sesiapa di sini. Jadi, perasaan 'gabra' dan takut itu pasti ada dalam diri. Mungkin juga berdebar-debar menunggu hari esok. Hurm... mungkin itulah jawapan-jawapannya.

Kenangan semester 1 yang paling Kak Cik ingat sehingga ke hari ini ialah ketika hari pertama Kak Cik masuk ke kelas iaitu tanggal 28 Julai 2011. Kebetulan, pagi tersebut Kak Cik dipertemukan dengan PKU (penolong ketua unit) bagi unit yang Kak Cik berada sekarang, beliaulah yang menemani Kak Cik berjumpa dengan tutor yang sangat peramah orangnya, berjumpa dengan Ketua Jabatan JAPIM (Jabatan Pendidikan Islam dan Moral) untuk mendapatkan tanda tangan dan sebagainya. Pada hari tersebut, kebanyakkan pensyarah yang Kak Cik jumpa malah Kak Cik kira hampir kesemuanya pasti bertanyakan soalan ini :

"Kenapa masuk IPG? Kenapa tak stay di UIA je?"
"Sebab saya nak jadi cikgu"

Ya, saya nak jadi cikgu. Tapi, tolong jangan sebut tentang UIA. Ia akan memaksa air mata ini keluar kembali. Saya sayang UIA, tetapi demi menuju cita-cita saya harus berada di sini. (InsyaAllah, suatu hari nanti Kak Cik ingin menukilkan sesuatu tentang UIA).

Semester 2

Semester 2. Hati ini mulai tenang. Sudah dapat melupakan UIA. Errr. Maksudnya hati ini mula terbit rasa redha. Bila kita minta Allah beri yang terbaik, maka kita harus terima kerana pemberiaan Allah sentiasa adalah yang terbaik untuk kita kerana :

"Manusia merancang dengan cita-cita,
Tetapi Allah merancang dengan cintaNya"

Pada semester ini Kak Cik sudai ramai kenalan. Makin faham sistem-sistem di IPG yang sedikit berbeza berbanding di Universiti. Mungkin Kak Cik tak banyak pengalaman di Universiti, tapi satu yang dapat Kak CIk simpulkan di sini tentang IPG. Di sini kami diajar untuk berdikari dari sekecil-kecil perkara sehinggalah sebesar-besarnya. Walaupun berat dan susah, Kak Cik sentiasa ingat kata-kata ayah :

"Kita mengaji, tak ada yang semakin senang. Semakin tinggi kita mengaji semakin susah."

Yup! Betulkan statement tu. Ketika berada di tahun 1 dulu. Operasi campur, tolak, darab dan bahagi dirasakan teramat susah. Bila naik kepada tingkatan 1, masih menggunakan operasi yang sama, cuma prosedurnya sedikit berubah dan sudah tentu menjadikan ia lebih susah dan payah berbanding di tahun 1 dulu.

Antara kenangan di semester ini yang masih tersimpan kemas dalam ingatan ialah bila mana IPG Kak Cik diuji dengan ketiadaan elektrik kerana ada sedikit kebakaran kecil pada suis utama. Bukan sehari dua, tetapi berminggu-minggu. Ketika ini dialog antara sahabat-sahabat ialah :

"Tak pe. Kita praktis mengajar di pedalaman nih. Tak de elektrik."

Hidup bagai 'mati kutu' bila semua gadjet-gadjet tidak dapat digunakan lantaran tidak ada elektrik. Akan tetapi bersyukur dengan ujian ini kerana pada ketika itulah dua buah buku Kak Cik berjaya habiskan. Membaca - hanya itu hiburan yang Kak Cik dan kawan-kawan ada pada ketika itu. Dua buah buku tampak mudah pada mata orang lain tetapi susah pada Kak Cik. Siapa tak kenal, si Azimah yang tidak suka membaca. Jika orang lain berjaya habiskan novel 'ayat-ayat cinta' hanya dengan satu malam, tetapi Kak Cik mengambil masa untuk menghabiskannya selama 6 bulan. 

"Membaca adalah hiburan yang paling murah"

Dan sekarang, Kak Cik sedang berusaha untuk memupuk aktiviti ini agar sebati dalam diri kerana :

"Untuk menjadi seorang guru, kita perlu banyak membawa. Kerana membaca jambatan ilmu''

Semester 3

Semester 3 ialah semester terakhir untuk PPISMP yang Kak Cik kira semester paling best. Semester ini, hubungan kami antara ahli-ahli unit semakin akrab. Kami makin mengenali antara satu sama lain. Kami makin tahu apa itu ukhwah islamiah. Ya, kadang-kadang terdetik di dalam hati, inikah yang dinamakan ''Ukhwah ila Jannah?". Sungguh sahabat, aku amat menghargai kehadiranmu. 

Pada semester ini juga, buat pertama kalinya Kak Cik 'fell in love at the first sight'. Dengan siapa? Sudah tentu dengan si dia. Ya, siapa? Si dia ialah pensyarah Kak Cik. Dan semestinya perempuan. Nak kata 'first sight', tidaklah first sight. Sebab Kak CIk dah banyak kali tengok beliau sebelum ini. Mungkin ketika pertama kali mengenali peribadi beliau. Sungguh, hati ini teruja, kagum, dan lain-lain lagi. Semoga Allah sentiasa merahmatimu. :-)

*Itulah serba sedikit pahit manis sepanjang bergelar guru pelatih PPISMP. Semoga pada tahun hadapan membawa 1001 semangat baru. Selepas ini tidak lagi bergelar guru pelatih PPISMP, tetapi guru pelatih PISMP (dibuang P yang ke 2).
*Itu pun kalau lulus lah exam kali ni. hehe.

CUTI SEKOLAH TIBA LAGI

Cuti? Siapa tak suka cuti kan? Masa untuk merehatkan minda, tenaga, tubuh badan dan sewaktu dengannya.  Tak perlu runsing dengan tugasan yang tidak siap lagi. Tapi, pada hari pertama cuti ni, Kak Cik dah terasa boringnya bila mana tidak ada kerja yang hendak dibuat.

Kalau dulu bangun pagi, siap-siap untuk pergi ke kelas. Tapi kini bangun pagi, termenung di tepi tingkap.
Kalau dulu tidur lewat kerana menyiapkan tugasan. Tapi kini tidur lewat kerana berFacebooking.

Haish... semoga kita semua sama-sama manfaatkan masa lapang yang Allah beri ini.

Dan sekarang, tibalah masa untuk merangka aktiviti cuti sekolah . Setelah berbincang dengan kakak, berikut adalah beberapa dari 'plan' yang telah kami rangka untuk cuti ni.

1) Belajar menjahit dengan kakak.
2) Belajar bawa kereta sehingga mahir.
3) Menyiapkan kerja-kerja kraf yang tergendala beberapa tahun yang dulu.
4) Baca buku-buku yang telah dibeli dengan baucher bulan April yang lalu.
5) Ziarah sanak saudara yang tak sempat bertanya khabar pada dua hari raya yang lalu.
6) Menyiapkan jahitan felt yang telah kak cik janji dengan rakan-rakan.
7) Kenduri, kenduri dan kenduri.

Wednesday, 31 October 2012

Examination

Exam... Exam... Exam...

Kehidupan sebagai seorang pelajar ni tak akan pernah lari dari suatu ..(masih mencari perkataan yang sesuai)... yang bernama peperiksaan. Kenapa ya? Ke mana kita pergi mesti ada peperiksaan atau ujian. Dari tadika ke sekolah rendah , seterusnya ke sekolah menengah malah sehingga ke institut pengajian tinggi pun masih ada peperiksaan. 

Waktu muda-muda dulu Kak Cik pernah terfikir :

"Aku bukan tak suka belajar. Suka. Suka sangat. Tapi bila kena ambik periksa ni aku jadi malas. Sebab belajar kerana nak cemerlang dalam exam. Bukan kerana nak kepada ilmu tu sendiri. Jadi, macam mana nak datangnya perasaan belajar kerana Allah?"

Tapi kita lupa, sebenarnya Allah swt dah berfirman di dalam al-Quran tentang ujian :

(Surah al-Ankabut)

Di dalam ayat di atas, ujian yang Allah swt berikan kepada kita adalah untuk mengukur tahap keimanan kita kepadanya. Sama juga seperti peperiksaan yang telah disediakan oleh pihak sekolah, universiti dan sebagainya. Sudah tentu untuk menguji tahap pengetahuan kita. Malah, kita sendiri pun dapat mengetahui kelemahan kita selepas ujian. Pandaikah aku? Bijakkah aku? 

Jadi, selagi namanya manusia, kita juga bergelar pelajar, memang tidak akan pernah boleh lari dari peperiksaan atau ujian. 

أطلب العلم من المهد الى اللحد

"Education is like a cat that follows us from birthdays to deathdays"

Jadi, kawan-kawan, jom perbaharui niat kita. Sekolah buat peperiksaan 2 kali setahun bukan saja-saja. 


Tak lama lagi, adik-adik yang berumur 17 tahun dan bakal berumur 17 tahun akan menduduki peperiksaan SPM. Lebih kurang seminggu lagi. 

Adik-adik dah bersedia? Jangan gabra-gabra dah. Sekarang adalah minggu untuk bertenang. Hanya buat revision sikit-sikit ja. (Tapi, kak cik dulu, study last minit, nak bertenang macam mana kan? :-D)

Kak Cik bukan pelajar cemerlang kat sekolah dulu. Kak Cik bukanlah 'ulat buku' yang sentiasa pegang buku. Tak sebijak kak Nik Nur Madihah. Tak sepintar kak Siti Fatimah. . Tapi Kak Cik nak kongsi sedikit pengalaman masa SPM dulu.

Yang Kak Cik ingat, masa abang Kak Cik SPM dulu, mak akan menyusun atur semula kedudukan perabot di dalam bilik. Biar kelihatan 'fresh'. Begitu juga zaman Kak Cik SPM. Mak mengalihkan kedudukan meja study dari tepi dinding kepada hadapan tingkap bilik, supaya pengudaraannya bagus. Boleh tengok pokok-pokok hijau di luar rumah. Kemudian, mak akan menyusun buku-buku mengikut jadual periksa. Buku yang pelru dibaca dahulu akan diletak paling atas. Kemudian, bila dah habis exam untuk subjek tersebut, buku tu perlu diletakkan dalam bakul sebelah meja. Jangan campak-campak. Susun elok-elok dalam bakul tu. Dalam buku tu ada ilmu kan. Kena hormat. Bila buku-buku tu dah diletak dalam bakul, maknanya jangan dijeling-jeling lagi. Usah dikenang benda yang dah berlalu. 



Selain itu, jangan lupa buat list-list yang penting macam ni :

(Kenangan SPM 2010)

Buat, buat jugak. Tapi jangan lupa tampal di tempat yang mudah dilihat. Contohnya di bawah suis lampu bilik ke. Di pintu rumah ke. At least, sebelum kita keluar, kita akan terbaca list-list tersebut. Ada satu benda yang Kak Cik lupa nak letak dalam list dia atas iaitu jam tangan. Walaupun sekarang dah ramai yang tak pakai jam tangan kerana di handphone ada, tapi jam tangan di dewan peperiksaan sangat penting (sebab handphone tidak dibenarkan bawa masuk). Kadang-kadang, kita dapat meja yang paling hadapan. Nak tengok jam di dinding perlu mendongak. Jadi, dah guna masa disitu. Kadang-kadang kita dapat meja yang paling belakang. Penglihatan kita terbatas untuk melihat jam dinding yang digantung di hadapan. Justeru, letak je jam tangan tu disebelah. Sambil menulis jawapan, boleh menjeling jam disebelah.

Satu lagi, sebelum SPM tu, bolehlah round-round satu sekolah, mohon restu orang yang telah mendidik kita walaupun dia hanya seorang mak cik cleaner dan pak cik pekebun. (Kak cik rindu suasana ni. Teringin nak round-round bilik pensyarah mohon restu..Tapi..... malu.... ah, itu bukan malu, tapi EGO)

Urm... rasanya itu saja yang dapat Kak CIk kongsikan di sini. 

Untuk adik-adik yang bakal menduduki peperiksaan SPM tak lama lagi, buat yang terbaik. Tak lama lagi akan keluar sekolah, cuba untuk jadikan SPM adalah kenangan terindah kita di sekolah. 

"Good luck"


Tuesday, 23 October 2012

مع التوفيق والنجاح

Assalamualaikum semua. Sihat? Jangan sakit-sakit ya. Exam dah nak dekat. Jaga kesihatan. Kalau demam sikit-sikit tu, segera jumpa doktor. Jangan biar melarat.

*Kak cik curi-curi ambil masa study untuk post entre kali ni. 

Good luck untuk rakan-rakan yang akan menduduki peperiksaan minggu hadapan khususnya sahabat-sahabat di IPG KDRI. Semoga berjaya. 

Sahabat-sahabat ingat lagi kan ketika kita bersama-sama menonton filem Laskar Pelangi? 

"Kalau nak pandai > belajar
Kalau nak berhasil > usaha "

Jadi, berusahalah. Tapi, kalau kita tak dapat hasil yang setimpal dengan usaha kita, jangan kecewa. Mungkin Allah dah sediakan kepada kita ganjaran yang tak terduga kelak. 

*Okay, dah-dah... Sambung study.... ^_^

Maassalamah ...