Sunday, 12 February 2012

Sabar Itu Indah

"فصبر جميل"

Ya, sabar itu indah. Be patient because good things come to those who waits. Benarkah? Ya benar. Itulah janji-janji Allah. Walaupun kita telah kehilangan sesuatu yang amat berharga, atau kita tidak punya pilihan lain melainkan melepaskan ia pergi, tapi percayalah sesungguhnya Allah akan menggantikannya dengan sesuatu yang sama baik atau lebih baik dari sebelumnya. Sama ada cepat atau lambat. Dan sekarang saya sangat mempercayainya.

Ketika saya dalam keadaan sedih, seorang sahabat telah membisikkan sesuatu yang indah ke telinga saya " jangan sedih, sesungguhnya sabar itu indah ". Kebetulan pada malamnya, setelah menunaikan solat maghrib berjamaah, saya membaca al-Quran. Kebetulan juga saya membuka muka surat 237, surah Yusuf, ayat 18. Tertera dengan jelas ayat seperti di atas. Pada awalnya saya ingat ayat yang dibisikkan sahabat saya itu adalah rekaannya. Rupa-rupanya, Subhanallah. Begitu indah sekali Allah menyusun kata.

Dari sabar akan wujud perasaan redha. Dalam menunggu akan wujud perasaan sangka baik terhadap Allah.

Jadi, ayuh sahabat-sahabat. Mari bersabar. Mari bersangka baik kepada Allah.

لا يكلف الله نفسا إلا وسعها
Sesungguhnya Allah tidak menguji sesorang itu melainkan sesuai dengan kemampuannya.


No comments:

Post a Comment