Saturday, 21 April 2012

Hidayah itu manis

Assalamualaikum...

Pada beberapa hari yang lalu,  Kak Cik  sempat mencoretkan serba sedikit tentang Oki Setiana Dewi. Cerita tentang hidayahnya sangat terkesan di hati  Kak Cik . Cerita tentang hidayah itu manis. Membuatkan  Kak Cik  berfikir banyak kali. Membuatkan  Kak Cik  merenung diri. Membuatkan  Kak Cik  bermuhasabah diri.

Ya, benar kata kak Oki, hidayah itu manis. Hanya orang yang tertentu sahaja yang dapat merasai kemanisannya kerana Hidayah itu milik Allah sepenuhnya. Kak Oki benar, orang yang berusaha mendapat hidayah, dan dia mendapat hidayah tersebut, dia akan berusaha menjaganya. Takut-takut hidayah itu akan hilang semula. 

Misal ini boleh diibaratkan seperti orang yang berusaha mengumpul duit untuk membeli laptop. Apabila dia berjaya membelinya, dia akan menjaga dengan sepenuh hati. Berbeza dengan orang yang mendapat laptop tanpa usaha. Laptop datang didepan mata. 

Kak Cik takut jika  Kak Cik  tergolong dalam golongan yang mudah mendapatkan sesuatu tanpa usaha. Membuatkan kita leka, lalai, dan lena. Ya Allah, kaulah maha pemilik hidayah. Berikanlah kepada kami hidayahmu. Bimbinglah kami agar menjadi hambamu yang soleh dan solehah. Amin ya rabb.

"Selangkah kita mendekati Allah, Sedepa Allah mendekati kita"

"Hidayah tak akan datang tanpa kita sibuk-sibuk mencarinya"

No comments:

Post a Comment