Tuesday, 14 August 2012

Balik kampung vs Assignment

Ramadhan semakin mengundurkan diri. How's your feeling? Sedih? Suka sebab nak raya? Kalau kak cik sendiri, perasaan ni bercampur baur. Antara suka dan sedih. Kadang-kadang terasa sedikit terkilan. Sedih? Sudah tentu kita bakal merindui Ramadhan. Sudah tentu kita bakal merindui suasana di bulan Ramadhan. Sudah tentu kita bakal merindui kemeriahan malam di sepanjang bulan Ramadhan. Sudah tentu kita akan merindui untuk melakukan kebaikan-kebaikan di bulan Ramadhan lantaran memikirkan pahala yang berlipat ganda. Dan kalau di Institut Pendidikan Guru sendiri, sudah tentu kak cik bakal merindui suasana bergotong-royong memasak juadah berbuka puasa, moreh dan sebagainya.

Kalau di atas, kita dah menyenaraikan segala kesedihan kita di hujung Ramadhan, tetapi kenapa pula suka bila Ramadhan sudah sampai di penghujungnya? Yang pertama sudah tentu kerana kak cik dapat balik rumah. Balik kampung. Jumpa mak dan ayah. Tolong mak ayah buat kuih, kemas rumah. Owh, how's great it is. :-). Dah terbayang-bayang suara pekik-pekik masing-masing bergotong royong mengemas rumah.

"Sapu sampah"
"Mop lantai"
"Cuci langsir"
"Buang sawang (sarang labah-labah)"
"Vakum karpet"
"Cuci tandas"
dan banyak lagi......

Sapa yang tak suka kan bila dapat balik kampung. Sebab kedua kenapa kak cik suka ialah, sudah tentu dapat makan, makan, dan terus makan. Makan makanan masakan air tangan mak. Makanan orang utaqha. Uh, tak terliur tekak ni. Oppss... terbatal puasa nanti. hehe. Tetapi... :-(.... Semakin hari, ada ja dapat assigment baru. Ah, tension. Stress. Tapi apakan daya. Dah nama pun pelajar. Mesti tak terlepas dari tugas kerja rumah dan kerja kursus. Tapi, kali ni, kak cik tekad, kalau boleh sebelum balik raya ni, nak siapkan semaksima mungkin semua tugasan tersebut sebab bila hari raya nanti dapat la makan dengan tenang. Hehe.
Untuk menambahkan feel balik kampung dan semangat untuk menyiapkan assigment, kak cik akan buka lagu raya. Tak heran dah dekat roomate, dia menyampah ke tak dengar lagu raya yang kak cik pasang kuat-kuat tu, asalkan kak cik tak mengantuk. Hehe. Psss. Kadang-kadang kita perlu jadi seorang yang jahat untuk manfaat diri sendiri. Hehe. Jahat tiru tau perangai kak cik yang tak berapa bagus ni. Tapi, seriously, setiap kali kak cik jalan di sepanjang koridor asrama, melepasi setiap bilik, pasti terdengar lagu-lagu raya yang berlainan di setiap bilik. Ah, membuatkan diri ni tak sabar nak balik. Letih? Memang letih berjaga malam menyiapkan tugasan, kak cik akan terbayang berada di atas bas > pakai headphone > dengar lagu raya > bila boring, dengar lagu P RAMLEE > bila boring lagi dengar ceramah Ustaz Azhar Idrus > Terlena. 

Fikiran tenang kan berada di atas bas. Yang terbayang di fikiran hanyalah senyuman ayah menjemput kita di stesen bas, dan senyuman mak yang menyambut kepulangan kita di depan pintu rumah. Oh, bahagianya saat itu. 


"Ramadhan... apabila memikirkan tentangmu. Kak cik sangat kecewa dengan diri sendiri. Ya Allah, aku malu dengan persembahanku kali ini. Masih banyak lopong-lopong di sana sini, Yang pada awalnya aku bergitu bersemangat. Namun, semangat aku itu hanyalah hangat-hangat tahi ayam. Ya Allah, panjangkanlah umur kami. Temukanlah kami pada Ramadhan berikutnya. Amin ya rabb."

Walaupun Ramadhan hampir ke penghujungnya, berbaki 5 hari lagi. Tetapi kak cik rasa masih belum terlambat untuk kak cik coretkan sesuatu tentang Ramadhan di sini, Tentang orang yang diberikan kelonggaran untuk tidak berpuasa ketika di bulan Ramadhan. Kak cik pelik, kenapa orang perempuan sangat suka mengkabarkan kepada orang lain yang dia tidak berpuasa atau dia sedang 'ABC'?. Kenapa ada sesetengah orang suka makan di hadapan orang yang berpuasa di depan orang yang berpuasa? Bukankah makan di hadapan orang yang berpuasa itu merupakan salah satu dari perbuatan mempersendakan agama. Bukannya kak cik nak membebel. Bukannya nak cakap yang kak cik ni macam budak-budak. Terliur bila tengok orang lain makan waktu kita sedang berpuasa. Tapi, just nak bagi tahu tentang adab di bulan Ramadhan. Wasalam.

~Maaf jika ada yang terasa. Bila hati terjentik maknanya Allah sedang memperingati kita.

Last but not least, kak cik nak kongsi beberapa renungan untuk kita sempena Aidilfitri yang bakal menjelang tidak lama lagi..

Antara Kesilapan dan Dosa Di Hari Raya Aidilfitri

1. Meninggalkan solat kerana terlalu sibuk beraya,letih kerana makan terlalu banyak lalu melupakan kewajipan terhadap Allah SWT.

2. Aurat & Ipar
Ipar duai yang tidak menjaga aurat di antara satu sama lain ketika berada di dalam rumah. Seperti adik ipar perempuan tidak menutup aurat di rumah sedangkan abang iparnya berada di rumah. Termasuk juga, tidur secara terbuka di ruang tamu tanpa menutup aurat, sehingga membolehkan abang ipar atau adik ipar lelaki melihat aurat yang terdedah.

3. Sentuhan
Berjabat tangan di antara lelaki dan wanita secara meluas ketika berziarah rumah jiran dan rakan. Walaupun terdapat perbezaan pendapat para ulama dalam bab ini. Ia lebih baik dijauhi terutama apabila melibatkan pemuda dan pemudi.

4. Tidak menghormati tetamu. Terdapat anak-anak yang tidak keluar bersalaman atau tidak mengendahkan tetamu ibubapanya kerana terlalu asyik menonton TV dan malu yang tidak bertempat.

5. Wangian Wanita
Kaum wanita memakai wangian dan solekan ala artis di musim perayaan lalu keluar dari rumah mendedahkan diri mereka kepada lelaki bukan mahram.

6. Pakaian Wanita
Pakaian yang mendedahkan susuk tubuh dengan sempit dan nipisnya lalu bertandang ke khalayak ramai.Berkebaya ketat,berbaju jarang,berlengan pendek dan tidak bertudung kepala dan mendedahkan sebahagian dari auratnya.

7. Membuang masa dengan menonton rancangan-rancangan yang tidak berfaedah.
Usah jadikan hari raya sebagai pesta hiburan dengan menonton rancangan-rancangan yang tidak berfaedah seperti nyanyian-nyanyian yang melalaikan dengan artis-artis yang mendedahkan aurat dan berkaraoke bebas serta hindarkan dari menghabiskan masa di depan TV.


Sumber : Dari facebook salah seorang murabbi yang kak cik sangat kagumi...
Dah boring dengar lagu raya sambil buat assignment. Akhirnya skrin laptop dibahagikan kepada 2 bahagian. Buat assignment smabil tengok cerita korea...Hehe.

Friday, 3 August 2012

Dia yang kami rindui

Dia,
yang kami rindui,
Dia,
yang kami sayangi,
Bagi kami,
Dia merupakan ibu kedua,
Bagi kami,
Dia merupakan seorang nenek,
Bagi kami,
Dia merupakan seorang peneman,
di setiap getir dan payah.

'Dia'....yang kak cik maksudkan ialah Tok Cik. Bulan July merupakan bulan penuh emosional untuk kami adik beradik. Kerana bulan Julai lah kami kehilangan insan kedua terpenting dalam hidup kami. Tok Cik mengasuh kami empat beradik dari kecil lagi, dan jika Tok Cik masih ada lagi sehingga sekarang, mungkin beliau masih mengasuh kami lagi walaupun dah besar panjang. Mungkin kami akan bermalam dirumahnya pada setiap hujung minggu.

Kak Cik tak banyak kenangan dengan Tok Cik jika nak dibandingkan dengan kakak dan abang-abang yang lain. Tapi, apa yang kak cik ingat, zaman kanak-kanak kak cik banyak dihabiskan di rumah Tok Cik. Kak Cik masih ingat setiap pagi, ayah akan mengendong kak cik ke rumah tok cik pagi-pagi lagi sebelum ayah ke sekolah. Dan sebelah petangnya, kak cik akan berjalan kaki balik sendiri ke rumah memandangkan rumah kak cik dan tok cik hanya sebelah-menyelah, kadang-kadang tu terus jer tidur di rumah tok cik.

Antara kenangan yang kak cik ingat ketika kecil dahulu. Jiran-jiran keliling rumah yang sebaya dengan kak cik kebanyakkannya adalah lelaki. Kak cik hanya bermain anak patung di dalam rumah. Jika di luar rumah, permainan kak cik adalah askar-askar, polis-polis, dan lain-lain permainan keganasan kanak-kanak lelaki. Kak cik juga ikuti perkembangan semasa. Misalnya ketika itu musim menuai, jadi semua budak-budak di kampung mempunyai layang-layang sendiri. Kak cik juga tak ketinggalan untuk membuat layang-layang sendiri walaupun tidak terbang tinggi macam orang lain. Ada satu musim tu, boleh dikatakan semua orang mempunyai haiwan peliharaan iaitu ikan karin. Ketika bermain di waktu petang, pasti semua orang akan membawa ikan masing-masing. Dan ketika itu, otak kak cik berpusing ligat mencari idea bagaimana nak mempunyai seekor ikan tanpa membelinya. Jawapannya adalah menangkap ikan di sungai di hadapan rumah tok cik. Dulu, sungai tu sangat cantik, tidak ada pencemaran tetapi agak dalam. Bila kak terjun ke dalam sungai, maka terdengar suara teriakan tok cik memarahi kak cik. Kak cik tahu tok cik marah kerana takutkan keselamatan kak cik. Jadi kak cik akur. Keesokkannya, kak cik pergi ke Pasti (Tadika). Kebetulan pada hari tersebut, cikgu di Pasti mengumumkan keputusan peperiksaan pertengahan tahun. Alhamdulillah. Kak cik mendapat nombor satu. Bila balik rumah (balik ke rumah tok cik kerena ayah dan mak belum balik sekolah), kak cik bagitahu kepada tok cik tentang pencapaian kak cik. Tok cik tersenyum, kemudian tok cik kata : " Pi tengok atas meja kat dapuq nu, ada kapal terbang dalam botol". Kapa terbang? Uh, menarik. Kak cik pun berlari-lari ke dapur dan mencari-cari 'kapal terbang' yang dimaksudkan. Bila tengok, maka fahamlah kak cik bahawa 'kapal terbang' itu adalah seekor ikan (tak tahu nama). Tok Cik menangkapnya ketika sedang mengait buah kelapa di sungai. Di kampung, kebanyakkan pokok kelapa di tanam di sepanjang sungai, jadi apabila buah luruh, ia akan luruh ke dalam sungai. So, kita kena turun ke dalam sungai untuk mengutip buah-buah tersebut jika tidak tercapai dek galah. Itulah haiwan peliharaan pertama kak cik. Kalau tidak disilap, ikan tu mati pada minggu berikutnya. Entah mengapa. Mungkin kak cik tak pandai menjaga haiwan.

Kenangan kedua yang paling kak cik ingat sampai sekarang, ketika itu kak cik berumur 6 tahun dan menjadi wakil nasyid Pasti. Setiap tahun, pasti-pasti daerah kota setar akan berkumpul di satu kompleks. Setiap waris pelajar dijemput untuk hadir bersama. Disebabkan mak dan ayah bekerja, jadi tok cik lah yang mengambil tempat sebagai waris. Selepas membuat persembahan, mengambil hadiah dan sebagainya, maka tibalah acara kemuncak untuk kanak-kanak iaitu mengutip gula-gula. Kami dikehendaki membuat satu bulatan besar, kemudian penganjur akan menuang berbalang-balang gula-gula di tengah-tengah bulatan tersebut. Kemudian, kami akan berlari, berebut untuk ambil gula-gula tu. Siapa cepat, dia dapat banyak. Tapi malangnya, kak cik ni berlari agak lambat berbanding rakan-rakan yang lain. Bila sampai ke tempat tompokan gula-gula tersebut, dah habis. Dah nama pun budak-budak, bila tak dapat gula-gula tu, terus menangis. Tok Cik yang kasihankan kak cik ni, minta sedikit gula-gula dari sorang budak laki ni. Bila dapat gula-gula terus senyum sampai ke telinga.

Tok cik, rumahnya biasa-biasa. Rumah kampung. Yang kak cik ingat rumahnya hanya ada 3 kipas angin. Satu di dapur. Satu di bilik anak lelakinya. Satu lagi di tempat tonton televisyen. Jika tok cik nak masuk tidur, kipas di tempat tonton televisyen tu akan diangkat masuk ke dalam bilik. Kak cik ingat lagi, walaupun kipas tu dah ada dalam bilik, kadang -kadang tu tok cik bawa masuk kipas tu sekali dalam kelambu, tapi tetap juga mengada-ngada nak tok cik kipaskan guna kipas tangan tu.

Mak dan ayah sangat suka mengadakan jamuan atau kenduri. Besar mahupun kecil. Setiap kali mak nak buat jamuan makan, tok cik lah orang pertama yang datang ke rumah awal pagi untuk menghulurkan bantuan. Dari pagi hingga ke malam. Ke esokkan hari, tok cik akan datang lagi jika ada pinggan yang perlu dilap.

Kadang-kadang kak cik takut, takut terlupa suara tok cik...."Kak cik, ambik aiq ais kat tok cik segelas".... Kak cik takut terlupa senyuman tok cik. Kak cik takut terlupa wajah tok cik. Sehingga saat ini, kak cik masih ingat 'bau' tok cik setiap kali memakai baju kurung kedah kepunyaannya....walaupun 'bau' itu sudah semakin menghilang dek terlalu banyak kali membasuh.

Kerinduan pada tok cik semakin terasa setiap kali tibanya bulan Ramadhan. Bulan yang sangat ditunggu kami adik beradik. Tok cik akan membuat kuih kegemaran kami adik beradik dan menghantarnya ke rumah sebagai juada berbuka puasa. Kuih khasidah merupakan kuih permintaan tertinggi kami adik beradik. Kadang-kadang terasa sangat menyesal kerana tidak belajar dari tok cik untuk buat kuih-kuih tradisional dan masakan-masakan yang kak cik suka contohya ikan kembung masak asam.

Jika nak dihuraikan kebaikan tok cik pada kami, memang tidak terhurai. Kebaikan tok cik tidak mampu kami balas. Kerana tok cik antara insan yang terlibat secara langsung membesarkan kami dari tapak kaki kami sebesar dua jari hingga sekarang. Mak pernah berkata kepada kami adik beradik...." ampa kena ingat kat tok cik ampa tu. Kalau la ni, ampa nak cari orang mengasuh macam mana tok cik ampa mengasuh ampa dulu, memang tak jumpa dah."....

*Tok cik, semoga ruhmu sentiasa di bawah rahmat Allah SWT.