Sunday, 11 November 2012

Selamat tinggal PPISMP

Alhamdulillah. Hari ni kak cik dan sahabat-sahabat yang lain selamat menjawab soalan peperiksaan yang terakhir. Syukur. Usaha? Done!..Doa? Done!.. Hanya tinggal bertawakkal kepada Allah. InsyaAllah. Semoga Allah memberi yang terbaik. Amin.

PPISMP (Program Persediaan Ijazah Sarjana Muda Perguruan)

Semester 1

Semester 1 adalah semester yang penuh dengan drama air mata. Huh? Kenapa? Kak Cik ingat, ketika mak dan ayah hantar Kak Cik ke sini, bila kelibat proton Waja ayah hilang dari pandagan mata, itu adalah 'scene' pertama air mata. Masuk ke dalam bilik, adalah babak seterusnya yang memerlukan air mata. Sejujurnya, sehingga sekarang Kak Cik tidak tahu dan masih belum menemui jawapan kenapa sungguh banyak air mata pada ketika itu. Mungkin terpaksa berpisah dengan mak dan ayah. Mungkin Kak Cik tak kenal sesiapa di sini. Jadi, perasaan 'gabra' dan takut itu pasti ada dalam diri. Mungkin juga berdebar-debar menunggu hari esok. Hurm... mungkin itulah jawapan-jawapannya.

Kenangan semester 1 yang paling Kak Cik ingat sehingga ke hari ini ialah ketika hari pertama Kak Cik masuk ke kelas iaitu tanggal 28 Julai 2011. Kebetulan, pagi tersebut Kak Cik dipertemukan dengan PKU (penolong ketua unit) bagi unit yang Kak Cik berada sekarang, beliaulah yang menemani Kak Cik berjumpa dengan tutor yang sangat peramah orangnya, berjumpa dengan Ketua Jabatan JAPIM (Jabatan Pendidikan Islam dan Moral) untuk mendapatkan tanda tangan dan sebagainya. Pada hari tersebut, kebanyakkan pensyarah yang Kak Cik jumpa malah Kak Cik kira hampir kesemuanya pasti bertanyakan soalan ini :

"Kenapa masuk IPG? Kenapa tak stay di UIA je?"
"Sebab saya nak jadi cikgu"

Ya, saya nak jadi cikgu. Tapi, tolong jangan sebut tentang UIA. Ia akan memaksa air mata ini keluar kembali. Saya sayang UIA, tetapi demi menuju cita-cita saya harus berada di sini. (InsyaAllah, suatu hari nanti Kak Cik ingin menukilkan sesuatu tentang UIA).

Semester 2

Semester 2. Hati ini mulai tenang. Sudah dapat melupakan UIA. Errr. Maksudnya hati ini mula terbit rasa redha. Bila kita minta Allah beri yang terbaik, maka kita harus terima kerana pemberiaan Allah sentiasa adalah yang terbaik untuk kita kerana :

"Manusia merancang dengan cita-cita,
Tetapi Allah merancang dengan cintaNya"

Pada semester ini Kak Cik sudai ramai kenalan. Makin faham sistem-sistem di IPG yang sedikit berbeza berbanding di Universiti. Mungkin Kak Cik tak banyak pengalaman di Universiti, tapi satu yang dapat Kak CIk simpulkan di sini tentang IPG. Di sini kami diajar untuk berdikari dari sekecil-kecil perkara sehinggalah sebesar-besarnya. Walaupun berat dan susah, Kak Cik sentiasa ingat kata-kata ayah :

"Kita mengaji, tak ada yang semakin senang. Semakin tinggi kita mengaji semakin susah."

Yup! Betulkan statement tu. Ketika berada di tahun 1 dulu. Operasi campur, tolak, darab dan bahagi dirasakan teramat susah. Bila naik kepada tingkatan 1, masih menggunakan operasi yang sama, cuma prosedurnya sedikit berubah dan sudah tentu menjadikan ia lebih susah dan payah berbanding di tahun 1 dulu.

Antara kenangan di semester ini yang masih tersimpan kemas dalam ingatan ialah bila mana IPG Kak Cik diuji dengan ketiadaan elektrik kerana ada sedikit kebakaran kecil pada suis utama. Bukan sehari dua, tetapi berminggu-minggu. Ketika ini dialog antara sahabat-sahabat ialah :

"Tak pe. Kita praktis mengajar di pedalaman nih. Tak de elektrik."

Hidup bagai 'mati kutu' bila semua gadjet-gadjet tidak dapat digunakan lantaran tidak ada elektrik. Akan tetapi bersyukur dengan ujian ini kerana pada ketika itulah dua buah buku Kak Cik berjaya habiskan. Membaca - hanya itu hiburan yang Kak Cik dan kawan-kawan ada pada ketika itu. Dua buah buku tampak mudah pada mata orang lain tetapi susah pada Kak Cik. Siapa tak kenal, si Azimah yang tidak suka membaca. Jika orang lain berjaya habiskan novel 'ayat-ayat cinta' hanya dengan satu malam, tetapi Kak Cik mengambil masa untuk menghabiskannya selama 6 bulan. 

"Membaca adalah hiburan yang paling murah"

Dan sekarang, Kak Cik sedang berusaha untuk memupuk aktiviti ini agar sebati dalam diri kerana :

"Untuk menjadi seorang guru, kita perlu banyak membawa. Kerana membaca jambatan ilmu''

Semester 3

Semester 3 ialah semester terakhir untuk PPISMP yang Kak Cik kira semester paling best. Semester ini, hubungan kami antara ahli-ahli unit semakin akrab. Kami makin mengenali antara satu sama lain. Kami makin tahu apa itu ukhwah islamiah. Ya, kadang-kadang terdetik di dalam hati, inikah yang dinamakan ''Ukhwah ila Jannah?". Sungguh sahabat, aku amat menghargai kehadiranmu. 

Pada semester ini juga, buat pertama kalinya Kak Cik 'fell in love at the first sight'. Dengan siapa? Sudah tentu dengan si dia. Ya, siapa? Si dia ialah pensyarah Kak Cik. Dan semestinya perempuan. Nak kata 'first sight', tidaklah first sight. Sebab Kak CIk dah banyak kali tengok beliau sebelum ini. Mungkin ketika pertama kali mengenali peribadi beliau. Sungguh, hati ini teruja, kagum, dan lain-lain lagi. Semoga Allah sentiasa merahmatimu. :-)

*Itulah serba sedikit pahit manis sepanjang bergelar guru pelatih PPISMP. Semoga pada tahun hadapan membawa 1001 semangat baru. Selepas ini tidak lagi bergelar guru pelatih PPISMP, tetapi guru pelatih PISMP (dibuang P yang ke 2).
*Itu pun kalau lulus lah exam kali ni. hehe.

CUTI SEKOLAH TIBA LAGI

Cuti? Siapa tak suka cuti kan? Masa untuk merehatkan minda, tenaga, tubuh badan dan sewaktu dengannya.  Tak perlu runsing dengan tugasan yang tidak siap lagi. Tapi, pada hari pertama cuti ni, Kak Cik dah terasa boringnya bila mana tidak ada kerja yang hendak dibuat.

Kalau dulu bangun pagi, siap-siap untuk pergi ke kelas. Tapi kini bangun pagi, termenung di tepi tingkap.
Kalau dulu tidur lewat kerana menyiapkan tugasan. Tapi kini tidur lewat kerana berFacebooking.

Haish... semoga kita semua sama-sama manfaatkan masa lapang yang Allah beri ini.

Dan sekarang, tibalah masa untuk merangka aktiviti cuti sekolah . Setelah berbincang dengan kakak, berikut adalah beberapa dari 'plan' yang telah kami rangka untuk cuti ni.

1) Belajar menjahit dengan kakak.
2) Belajar bawa kereta sehingga mahir.
3) Menyiapkan kerja-kerja kraf yang tergendala beberapa tahun yang dulu.
4) Baca buku-buku yang telah dibeli dengan baucher bulan April yang lalu.
5) Ziarah sanak saudara yang tak sempat bertanya khabar pada dua hari raya yang lalu.
6) Menyiapkan jahitan felt yang telah kak cik janji dengan rakan-rakan.
7) Kenduri, kenduri dan kenduri.

No comments:

Post a Comment