Monday, 31 December 2012

Doa senjata mukmin


Kehebatan Doa Mengubah Takdir.....



Kali pertama bumi diciptakan, bumi selalu bergoyang, bergoncang dan tidak berputar dengan stabil malah tidak berputar pada paksinya. Pekara ini merungsingkan para malaikat lalu para malaikat menghadap Allah SWT :



"Wahai Rabb Yang Maha Mengetahui, mengapa bumi ini bergoyang?" Tanya para malaikat.
"Kerana belum dipaku." Jawab Allah singkat......
"Lalu, bagaimana Engkau memaku bumi Wahai Rabb?" Tanya malaikat lagi.......
"Aku akan menciptakan gunung-ganang." Jawab Allah............

Setelah itu, Allah terus menciptakan gunung-ganang di berbagai belahan bumi. Apa yang terjadi adalah sememangnya benar setelah diciptakannya gunung-ganang, bumi pun diam kemudian berputar sesuai paksinya. Maka kemudian gunung dikenali sebagai paku bumi yag diciptakan Allah SWT. Paku merupakan benda keras yang terbuat dari besi.

Setelah Allah menciptakan paku bumi iaitu gunung-ganang, kemudian para malaikat pun bertanya lagi :

"Ya Rabb, adakah yang lebih kuat dari paku?"
"Ada!" Jawab Allah. "Iaitu api, yang dengan panasnya dapat melelehkan besi."
"Adakah yang lebih kuat lagi selain api, Ya Rabb?" Tanya malaikat.
"Ada! Yakni air yang dapat memadamkan api." Jawab Allah lagi.
"Jadi Ya Rabb, adakah yang lebih kuat dari air?" Sambung malaikat.
"Ada! Iaitu angin, yang kerananya dapat membawa air ke mana pun ia berhembus." Jawab Allah lagi.
"Tapi Ya Rabb, adakah yang lebih kuat daripada semua itu (gunung, api, air dan angin)?" Malaikat bertanya lagi.

"Ada! Iaitu nafas hamba-Ku yang berdoa kepada-Ku. Kerana sesungguhnya doa itu mampu mengubah takdir-Ku." Demikian Allah SWT menjelaskan.....

(Sumber: Hadis Kudsi)

genQ

** Justeru itu, jangan pernah berasa lelah untuk berdoa!!! Allah never say 'no' to every single our request, He just wait the suitable time to say 'yes'... ^_^

Sunday, 23 December 2012

Aku, Diari dan Puisi


Diari. Siapa di sini tak tahu apa itu diari? Huh? Ada yang tak tahu? Okay..okay.. Meh Kak Cik 'explain'kan apa itu diari. Menurut fahaman Kak Cik sendiri, diari boleh didefinisikan sebagai satu buku di mana seseornag itu menulis rutin harian atau meluahkan perasaan atau merancang aktiviti atau mencatat 'to-do list' dan banyak lagi. Kegunaan diari adalah bergantung kepada tuan empunya badan itu sendiri.

Ada orang menulis diari sekadar untuk mencatat apa yang telah dilakukan di sepanjang hari tersebut dari celik mata pada dinihari sehingga mata kembali tertutup di malam hari. Ada orang menulis diari untuk meluahkan perasaan pada hari-hari tersebut. Contohnya marah, sedih, teruja, dan sebagainya. Tapi, bagi Kak Cik sendiri? Untuk apa menulis diari?

Dulu, sewaktu Kak Cik tingkatan 5, kak cik pernah buat oral presentation tentang diari. Lawak kan? Orang lain semua buat tajuk gempak-gempak. Tapi, tajuk presentation kak cik hanyalah sebaris perkataan yang mempunyai lima huruf iaitu D-I-A-R-Y. So, di dalam prentation tersebut, kak cik ada menyelitkan tentang kenapa kita pelru menulis dari. Antaranya : Waktu muda-muda dulu, kak cik pernah berangan nak jadi orang besar. Perdana Menteri Malaysia mungkin. Tak kisahlah jadi apa pun, yang penting seluruh rakyat Malaysia akan kenal. Kira orang besarlah tu kan. Jadi, diari yang kita tulis sekarrang mungkin sangat bernilai di masa hadapan. Siapa tahu, bila dah jadi orang besar, Arkib Negara Malaysia akan menubuhkan satu galeri khas untuk kita dan menempatkan diari-diari tadi dalam satu kotak lutsinar dan diletakkan di atas rak pameran. Mari kita kaji balik sejarah-sejarah pelajar cemerlang misalnya seperti kak Nadiah Amirah dan Kak Cik Nur MMadihah. Umur mereka mungkin masih muda. Tidak kaya. Tapi mereka boleh dikatakan sudah menjadi 'orang besar' ni negara kita di mana seluruh masyarakat mengenali mereka. Bukankah penerbit buku sana sini berlumba-lumba menerbitkan hasil tulisan luahan hati mereka yang pernah dicoretkan di dalam diari peribadi? See ! Tak akan sia-sia kalau kita menulis. Mungkin akan berguna untuk orang lain nanti seperti mana hasil penulisan pelajar-pelajar cemerlang tadi telah menyuntik semangat berpuluh ribu pelajar di Malaysia. Tapi, kalau diari kepunyaan kak cik....errrr....tak pasti boleh memberi manfaat atau tidak. Tapi tak salahkan kalau kita nak membina angan-angan besar.He he.


Kedua, Ia akan menjadi medium untuk kita meneutralkan emosi kita. Contohnya kita sedih dan marah. Kita boleh meluahkan segala-galanya di dalam diari. Kerana tidak semua perkara kita mampu dan boleh berkongsi dengan orang lain dan tidak semua orang volunteer menjadi pendengar setia. Suka di sini untuk kak cik kongsikan petikan dari Travelog Budak Mentah karya saudara Hafizul Faiz :

"Bagi saya, tempat luahan yang terbaik ialah mereka yang tidak berlisan dan bersuara. Tiada emosi macam manusia. Tidak seperti manusia. Iaitu menulis. Dan menulis ialah mekanisme untuk luahkan terus kepada Allah SWT. Kita tahu, Allah SWT boleh membaca tulisan kita, hati kita dan segala-galanya"

Absolutely true! Ya, bila kita menulis sebenarnya kita menceritakan segala isi hati kita pada Allah SWT. Setuju? Heee...

Sekali pensil diraut,
Di sini tintaku tumpah,
Di sini aksaraku bermadah.

Selain itu, kenapa menulis diari? Kerana ia akan menjadi satu medium untuk kita menilai diri kita. Setiap awal tahun, kak cik akan mebelek-belek diari tahun sebelumnya. Muhasabah diri balik. Dalam setahu berapa kali aku bangun dan solat malam. Berapa kali aku puasa sunat. Berapa kali gaduh dengan kawan. Berapa kali berbuat baik dengan orang sekeliling. Yang penting kena catat itu semua dalam diari. Barulah kita boleh menilai. Kemudian tingkatkan lagi prestasi pada tahun berikutnya. Jangan asyik cerita hal perasaan cinta monyet sahaja. Percayalah, bila kita baca balik diari-diari kita sebelum ini, pasti wujud perasaan sebegini ""Eeeee, kenapa aku bodoh sangat masa ni?".."Eeee, kenapa aku buat amcam tu?".."Eeee, ruginya aku! Kalaulah....."

Di samping itu, (wah, macam buat karangan bahasa melayu pulak!), dengan diari juga kita boleh catat tugasan-tugasan yang perlu diselesaikan. Bila perlu diserahkan kepada pensyarah. Bila nak buat study group, group discussion dan sebagainya. Dengan diari juga kita boleh mencatat tarikh-tarikh penting yang perlu diingati contohnya hari ulang tahun kelahiran. Boleh mencatat hutang-hutang supaya mudah nak bayar nanti. Untuk perempuan pula, diari sangat penting untuk mencatat kitaran haid. Justeru, dengan adanya satatan, kita tidak perlu pening kepala lagi untuk menentukan sama ada itu haid atau istihadhah. Dan yang paling penting nanti senang nak ganti puasa!..^_^

***


Alkisah kak cik mula menulis diari ialah pada tahun 2004. Ketika itu kak cik masih di sekolah rendah, darjah 5. Kenapa ya budak darjah 5 menulis diari? Dah ada pakwe ke? Hehe.. Bukan..bukan... kak cik start menulis diari ketika mana kak cik sangat suka akan seorang guru ini. Beliau merupakan guru matematik. Semestinya seorang perempuan. Cantik, manis, lemah-lembut, dan banyak lagi lah! Jadi kak cik suka menceritakan segalanya tentang beliau di dalam diari. Boleh dikatakan seluruh diari , cikgu itu yang menjadi watak utama. Contohnya :

"Tadi kan, aku jumpa cikgu tu depan bilik guru. Dia senyum dekat aku...Eeeee....comelleah cikgu!"

Haha, bila dibaca balik diari sewaktu darjah 5, terasa lucu ! Rentetan daripada itu, kak cik menulis diari untuk tahun-tahun berikutnya. Jadi, seperti biasa, setiap tahun akan ada seorang guru yang menjadi watak utama dalam diari kak cik. Entah kenapa, kak cik cepat sangat terinspirasi dengan cikgu-cikgu di sekolah, pensyarah-pensyarah di maktab. :-). Ah, biarlah. Apa salahnya suka pada cikgu kan? Suka pada pensyarah. Kan bagus tu. Heee.

Tapi kan, perasan tak tajuk entre ni? Aku, Diari dan Puisi. Eh, kenapa ada puisi pulak? Haa, sebenarnya kak cik belum habis cerita lagi tentang cita-cita 'BESAR' kak cik tu. Selain tu, kak cik juga pernah bermimpi untuk menulis setiap helaian diari dengan puisi. Kak cik tak pandai membaca puisi, tak pandai mencipta puisi, tapi kak cik sangat suka puisi! Kalau ada keratan-keratan puisi yang best akan kak cik tampalkan dalam diari. Kadang-kadang kak cik cuba untuk mencipta puisi sendiri, tapi, ah! Buruk benar! Memang tak ada bakat. Malu nak tunjuk dekat orang.

Puisi,
sering terkait tentang hati,
sering terikat dengan rasa,
sering termaknai oleh kehidupan.
Puisi,
kadang mengharukan,
kadang menyesatkan pun,
kadang mengilhami,
Puisi,
pernah menjadi larah,
pernah menjadi cerca,
pernah pula
menjadi dharma.

p/s : Kalau nak save bajet, tak perlu beli diari mahal-mahal di pasaraya. Cukup dengan hanya menggunakan buku latihan lama yang tak habis guna!. Ayuh, selamatkan alam sekitar. Hehe.. Selamat menulis diari untuk 2013. ^_^

 *Semua gambar diambil dari google. Tak sempat nak snap. :-)

Tuesday, 18 December 2012

Bacalah dengan nama Tuhanmu

Pagi tadi Kak Cik dikejutkan oleh satu SMS dari seorang kakak senior juga selaku naqibah di IPG.

"Cuti ni dah berapa kitab adik khatam?"

"Alar akak ni. Bukannya akak tak tahu yang saya ni malas membaca. Tak da pun kitab yang dah kahtam. Semuanya baca sekerat jalan."

"Dik, akak dulu pun malas membaca. Akak pernah post pasal akak malas membaca di facebook. Seorang ustaz pernah komen post akak. Dia cakap bukankah Allah SWT suruh kita membaca. Baca (Iqra') tu wahyu dari Allah. Berdosa kalau kita ingkar dengan suruhan Allah. Nak ke ingkar dengan suruhan Allah? Urm. Lebih kurang macam tu la dia tulis. Jadi, sejak itu akak nekad nak mula membaca dengan bahan bacaan yang akak minat".




Allah...Allah..Allah..Kak Cik cukup terpukul dengan mesej akak tersebut. Sungguh, hamba ini telah ingkar dengan suruhanMu malah merupakan wahyu pertama. Bukan Kak Cik tak tahu akan kepentingan membaca. Sejak dari kecil lagi kita didedahkan dengan cogan kata "Membaca kunci kejayaan", "Membaca jambatan ilmu", "Membaca amalam mulis","Bangsa berjaya bangsa berjaya" dan banyak lagi. Tipulah jika Kak Cik tidak sedikit pun terjentik untuk membaca. Siapa yang tak nak berjaya kan??? Hati ini cukup berkobar-kobar untuk membaca itu dan ini. Tapi itulah... Ada keinginan dan kemahuan, tetapi tidak ada usaha untuk kea arah itu.Di sekolah dulu, pantang ada buku-buku yang menarik sinopsisnya, cepat-cepat Kak Cik cadangkan kepada seorang sahabat Kak Cik yang seorang ini untuk membacanya. Dia merupakan seorang pembaca tegar. Kemudian, dia dengan senang hati akan menceritakan kepada Kak Cik isi keseluruhan buku tersebut.

Jika hendak diceritakan tentang sifat malas membaca ini, memanag tidak sanggup untuk Kak Cik ceritakan. Malu dengan orang lain. Malu dengan diri sendiri. Dan malu dengan Allah. Apa tidaknya, sejak dari tingkatan 1 hingga tingkatan 5, tidak ada satu novel sastera pun yang Kak Cik habis membacanya. Jika orang bertanya apa rahsia mendapat A untuk subjek Bahasa Melayu, jawapan Kak Cik cukup ringkas. "Saya menghafal buku rujukan!"

Berbalik kepada saranan dan cadangan naqibah tersebut, petang tadi, Kak cik membeli beberapa bahan bacaan santai. Untuk membaca bahan yang sangat berilmiah, sungguh... diri ini tidak mampu.Novel yang sepupu Kak Cik hadiahkan sempenan hari lahir pun Kak Cik mengambil masa selama 5 bulan untuk habiskan inikan pula buku ilmiah.

Jika orang lain membeli majalah pada setiap bulan, tetapi Kak Cik hanya membelinya 3 bulan sekali. Kalau tak nanti membazir. Tak terbaca pula nanti majalah-majalah tu semua.


Kak Cik teringat satu ayat yang pernah dikongsikan oleh seorang naqibah yang lain. Perumpamaan yang cukup cantik. "Sesungguhnya orang-orang yang beriman, orang-orang yang berhijrah dan berjihad di jalan Alah, mereka itu mengharapkan rahmat Allah, dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang". 

Kak Cik percaya, semua orang mengharapkan rahmat Allah SWT. Begitu juga Kak Cik. Tetapi sebelum itu kita perlu menjadi orang yang beriman terlebih dahulu. Kemudian berhijrah dan seterusnya berjihad. Sama juga halnya dengan membaca. Kak Cik percaya yakni 'beriman' yang membaca boleh menambahkan ilmu. Dan Kak Cik 'berhijrah' yakni pergi ke kedai membeli buku-buku. Akan tetapi yang terakhir, 'berjihad'. Moga kita semua berusaha berjihad untuk membaca. Amin. Kerana dengan membaca kita akan tahu segala-galanya. In Shaa Allah... :-)

Friday, 14 December 2012

CFS IIUM Siri 2

Sambungan . . .

CFS IIUM kampus Nilai

Berbas-bas disediakan oleh pihak UIAM (mungkin lebih dari 5 buah) untuk mengangkut mahasiswa-mahasiswi ARTS ke kampus Nilai, Negeri Sembilan. Beg-beg yang tidak muat diletakkan di bahagian bawah bas, pihak pengurusan juga menyediakn lori untuk menangkut beg tersebut. Mujur aku tidak membawa banyak beg. Hanya sebuah bagasi, beg sandang dan baldi di aman di dalamnya mengandungi alatan mandi.Terasa lucu apabila membawa baldi menaiki bas. Ah, biarlah. Semua orang juga berbuat demikian.

Perjalanan ke CFS IIUM kampus Nilai mengambil masa kira-kira 2 jam. Aku tidak dapat menikmati permandangan di sepanjang perjalanan dek dikehendaki mengisi beberapa borang dan perlu menyerahkannya apabila tiba di sana nanti. Terasa sia-sia aku berebut mengambil tempat di tepi tingkap. Geram.

Setibanya di Nilai, kami disambut oleh committee-committee yang ramah. Setelah meletakkan beg-beg di tempat yang dirasakan selamat, kami diarah untuk mengambil kunci mahallah di Sem Hall. 

Aku berjalan sendirian. Kerana terpisah dengan rakan-rakan memandangakn jadual perjalanan kami tidak sama. Aku memerhati sekeliling. Tampak biasa. Bangunan yang digunakan di sini hanyalah deretan bangunan kedai. 'Biasa je Nilai. PJ cantik lagi'. Itulah tanggapan pertama aku tentang Nilai.

Kata orang 'tak kenal maka tak cinta. Bila sudah kenal pasi jatuh cinta. Ya, hari demi hari aku semakin jatuh cinta dengan Taman Ilmu dan Budi ini'. Justeru, elakkan daripada membuat persepsi terhadap pandangan pertama yang belum jelas kedudukannya.

MUSA ( Mahallah Ummu Salamah)

Di sini, hanya terdapat dua mahallah iaitu satu untuk brothers dan satu lagi untuk sisters. Mahallah yang bakal aku diami ialah Mahallah Ummu Salamah atau lebih dikenali dengan MUSA.


"Excuse me. Sister, mana bilik D-G-5?" Aku bertanya kepada seorang committee sambil menunjukkan keychain yang terdapat pada kunci. Terasa kekok bila bertutur dalam Bahasa Inggeris.

"Owh, sister tengok ni. D maksudnya sister duduk di Blok D. G pula ground. 5 pula nombor bilik. Tahniah sister dapat tingkat bawah!", terangnya panjang lebar.

D - G - 5

Sebuah bilik yang agak besar.Ya, bayangkanlah keluasannya sama seperti satu lot kedai. terdapat 8 katil double-decker. Maksudnya bilik itu boleh dihuni seramai 16 orang. Besar kan? Errr. Mungkin lebih sesuai dipanggil dorm.Istimewanya dorm di ground floor, kami disediakan tandas dan bilik study di dalam. Sungguh selesa. Dan, agak mewah.

Malam pertama di DG5, kami membuat satu halaqah. Tidak besar kerana tidak semua ahli menyertai halaqah tersebut. Kami bertaaruf. Saling mengenali. DG5 diwarnai dengan pelbagai gelagat ahli-ahlinya dek kerana berlainan negeri, latar belakang, bahasa dan lain-lain. Walaupun kadang kami mempunyai masalah komunikasi kerana berlaitan negeri, namun itu tidak menjadi halangan persahabatan kami kerana kami saling memahami antara satu sama lain. Malah, kadang-kadang kami berusaha untuk bertutur dengan loghat negeri orang yang hendak diajak berbual. Pernah suatu ketika, Aisyah orang negeri Terengganu mengadu kepadaku,

"Azimah, depa ni dah charge handphone kat meja kita bukan nak ambik balik charger. Penuh wayaq-wayaq atas meja tu"

"Huh? Wayaq? Owh, wayar ka? Haha. Aisyah. Orang Kedah tak panggil wayaq. 'R' pada wayar tu tak ditukar manjadi 'Q' tetapi dihazafkan"

(Nanti kak cik buat sedikit tutorial ringkas bertutur bahasa Kedah ^_^)

Ahli dorm DG5 yang sentiasa di hati : Bakyah, Fathie, Aisyah, Naz, Nadhirah, Ain, Tini, Afiqah, Shida, Rauhah, Rozi, Anet, Wani, Fathin dan Fini. Semoga Allah senantiasa merahmati kalian.. :-)

Belajar Menjadi Imamah Solat

Solat berjemaah. Mungkin tampak biasa di mata orang lain. Namun sukar bagi aku. Ya, aku pelajar sekolah agama yang agak terkemuka di Alor Setar. Namun, aku tidak tinggal di asrama. Justeru, solat berjemaah  setiap solat fardhu tidak ada dalam rutin harianku. Tetapi di sini, berkat kesungguhan AJK kerohanian dorm DG5 untuk menghidupkan solat jemaah. Tahniah juga untuk pihak pengurusan DG5.


Jadual Imamah juga turut dilekatkan di pintu. Bermula dari sini, aku belajar menjadi Imamah solat. Kadang-kadang tidak yakin dengan bacaan sendiri. Namun, itu tidak menjadi halangan. Kerana makmum di belakang ramai yang menghafal al-Quran. Mereka sedia menegur jika salah.


PILLOW TALK with Madam Isfadiah

Sejak minggu orientasi di Petaling Jaya lagi, mataku terpukau dengan personaliti seorang pensyarah di sini. Ketika itu, beliau sedang memberi briefing tentang CFS IIUM kampus Nilai. Dan ketika aku sedang mengemaskan katil di mahallah, ada seseorang menyapa di pintu DG5.


"Everything okay here?"

Eh, madam. Ya, madam itu. Rupa-rupanya dia principle di sini. Principle untuk Mahallah Ummu Salamah! Wajahnya bersahaja, namun tenang mata-mata yang melihatnya. Seorang yang murah dengan senyuman. 

Bagi kami, setiap hari isnin malam selasa, pukul 10 malam adalah waktu yang paling dinanti-nantikan. Masakan tidak. Sepanjang 2 bulan aku di sana, aku dan sahabat-sahabat satu dorm tidak pernah ponteng dari mengikuti Pillow Talk bersamanya. Walaupun beliau berbicara di dalam Bahasa Inggeris, namun aku cuba untuk memahami. Sesiapa sahaja boleh menyertai Pillow Talk tersebut akan tetapi ada syaratnya. Seperti yang kita sedia maklum, jika terdapat perkataan 'Pillow' dihadapan, sudah tentu pesertanya perlu membawa bantal. Namun kami diberi pilihan. Sama ada membawa bantal, atau teddy bear atau buku nota. Ia seperti seorang ibu yang sedang ingin menidurkan anaknya lalu menceritakan kisah-kisah yang menarik yang boleh dijadikan pedoman hidup.


Pillow talk pertama bersama Madam Isfadiah di Blue Court. Cerita tentang Blue Court, sungguh istimewa tempat ini. Ruang serbaguna. Di sini kami berusrah. Di sini kami makan. Di sini kami melayari wifi. Di sini kami bermain badminton pukul 1.00 pagi. Malah, pernah keluar dari dorm pukul 5 pagi untuk mengisi air ke dalam botol dari water cooler berdekatan, terdapat senior-senior yang tidur di Blue Court tersebut. Ya, kadang-kadang di sini kami tidur!

Kenapa namanya Blue Court? Sudah tentu kerana lantainya berwarna biru. Blue Court letaknya betul-betul dihadapan dorm DG5. Pagi sabtu kami selalunya dikejutkan oleh bunyi sorakan kakak-kakak dan mak cik-mak cik cleaner yang seronok bermain bola tampar. Kami yang teruja dan mengintai melalui tingkap juga turut terhibur.

Pernah diri ini diam-diam meng'google' nama beliau. Dan... MasyaAllah. Ramainya ex-student beliau menukilkan sesuatu khas untuk beliau! Absoutely true , Great teacher inspires !

Group 506

Itulah kumpulan kelas bahasa arabku. 26 orang kesemuanya. Menjadi salah seorang mahasiswi Asasi Bahasa Arab, bukanlah impianku. Tidak pernah terdetik dalam hatiku untuk munyukai bahasa arab. Bagiku bahasa arab ni susah. Banyak formulanya. Banyak kaedahnya. Banyak segala-galanya. Entah mengapa ketika mengisi borang untuk ke Institut Pengajian Tinggi, niatku cuma satu. "Bahasa arab ni susah. Rugi kalau aku belajar dari darjah 1 sampai tingkatan 5, tapi aku tak teruskan. Alang-alang dah bersusah belajar bahasa arab, tidak salah kalau teruskan mendalami bahasa arab". Dan aku juga pernah terfikir, bila masuk degree nak ambil pengkhususan dalam pendidikan. "Nanti graduate boleh balik mengajar di Maktab Mahmud !"


Ketika berada di sini, aku mula faham tentang kaedah-kaedah di dalam bahasa arab. Baru aku faham kenapa di sekolah dulu Ustaz Ustazah suruh hafal itu, hafal ini. Bila di sini, baru tahu, "Oh, rupa-rupanya itu kegunaannya!". Sungguh, semakin hari aku mula mencintai Bahasa Syurga.

Nilai yang aku rindui...





Masjid Nilai yang tak pernah sunyi dengan majlis ilmu. Pertama kali melihatnya, ternampak bukit di bahagian belakang masjid tersebut. "Eh, bukit Uhud !". Bagiku itulah istimewanya Nilai. Cuaca panas. Ada bukit Uhud. Tidak lain tidak bukan persis Makkahtul Mukarramah.


Satu perkara yang melucukan tentang Nilai. Rata-rata orang membawa payung. Hatta untuk duduk di kaki lima pun orang masih memegang payung. Tidak hujan. Panas? Mungkin. Tetapi, rata-rata aku tanya pasti ada yang menjawab "Takut kena tahi burung!". Antara pengalaman yang tidak dapat dilupakan ialah ketika aku tergesa-gesa hendak ke kelas, seekor burung gagak yang cuba menguji kesabaranku, telah berak betul-betul di atas kepalaku. Kebetulan hari itu hari Rabu di mana kami diwajibkan untuk memakai tudung putih. Ah, geramnya.




~ Namun itu semua hanya tinggal kenangan. Ya, kenangan terindah mungkin. Yang tak mungkin dilupakan. Selagi Allah kurniakan kewarasan akal, in shaa Allah, CFS IIUM sentiasa terpahat di hati.

~ Sungguh, hingga saat ini, tika ini, diri ini selalu mendengar alunan lagu tema CFS IIUM. Ketika mengemas bilik, melipat pakaian, malah ketika menyiapkan tugasan sekali pun. Tidak pernah jemu mendengar. Jom kita hayati bait-bait lirik di bawah :


EXCELLENCE IN ALL WE DO IS OUR MISSION
Let us come along and get together
Affirm our faith in God and the Messenger
Light the flame of love in Him, warm and brighter
Hold the rope, and trust in Him forever
Divided we will (we’ll) fall, United we stand
Unity bears the fruit of unification
Triple I.C.E is ever our mission
Excellence in all we do is our vision
Chorus:-
We are the torchbearers, for the Ummah
Guided by the (-) Qur’an and Sunnah
Foundation Centre of IIUM
The gate of the (-) Garden, Knowledge and Virtue
Divided we will (we’ll) fall, United we stand
Unity bears the fruit of unification
Triple I.C.E is ever our mission
Excellence in all we do is our vision



~ "Warkah Cinta Berbau Syurga" dari warga dorm D-G-5 sebelum diri ini melangkah keluar meninggalkan bumi Nilai. Semoga perkenalan yang singkat ini diredhai Allah. In shaa Allah. ada jodoh panjang umur kita berjumpa lagi. Ukhwah till Jannah, Amiin.

"Aku tak akan mengharapkan sebuah pertemuan andai aku tahu betapa perintnya perpisahan"

**In shaa Allah, setakat ini  mungkin itu sahaja yang ingin dinukilkan, Jika ada penambahan, kak cik akan tambahkan kemudian,