Tuesday, 28 May 2013

Alahai Rokok

Rokok... seriously, jujurnya, kak cik benci orang yang merokok walaupun orang itu ada hubungan darah. Bukan membenci orang yang merokok, tetapi sikapnya yang suka merokok di hadapan umum. Hilang rasa hormat diri padanya. Tapi, sebab diri ini masih ada kewarasan aqal dah tahu menghormati orang yang lebih tua, kugagahkan diri untuk bersabar. 


Pernah suatu ketika berbual dengan sahabat-sahabat yang belajar di seberang laut: 

"Untunglah hampa, tiket bas murah je jika nak dibandingkan dengan tiket kapal terbang. Kejap je nak sampai rumah" 

 "Eh, untungnya satu je naik bas ni.. tiket murah. Yang tu je. Banyak kelebihan naik kapal terbang. 3 jam je nak sampai kedah dari sarawak jika nak dibandingkan 8 hingga 10 jam naik bas dari Terengganu. YANG PALING PENTING, kat airport, tak da orang merokok merata-rata. Tak ada orang nak hembuskan asap rokoknya di muka kita sesuka hati. Lain pula keadaannya di stesen bas. Nak makan, kena cari tempat atau meja yang jauh dari orang merokok (sebab kebiasaannya orang akan merokok selepas makan). Kalau kebetulan si perokok duduk di sebelah meja kita, kena tutup hidung sentiasa. Sesak nafaslah macam tu kalau asyik pekup hidung je ! "




Pernah jugak ketika berada di semester kedua, seorang pensyarah bertanya kepada setiap dari kami tentang ciri-ciri pasangan hidup idaman.. Jawapan yang kak cik bagi sangat ringkas.

kak cik : Saya nak bakal suami saya tu macam ayah saya.

Pensyarah : Ayah awak macam mana?

Kak cik : Ayah saya tak merokok.

Pensyarah : Lagi?

Kak cik : Ayah saya tak suka melepak di warung.

Pensyarah : Ooo.. jadi awak nak suami yang suka melepak di hotel-hotel atau restoran la?

Kak cik : Eh, tak. Maksud saya tak suka suami yang suka membuang masa dengan melepak di warung sambil bersembang kosong.

Ya, rata-rata kita tengok orang yang melepak sambil sembang-sembang kosong, pasti akan terselit sebantang rokok di celah jarinya. Dan, sungguh, terasa sedikit kesal jauh di sudut hati ini, apabila bersembang tentang agama, sampai menumbuk-numbuk meja tetapi mulut sibuk melepaskan asap rokok. Orang cakap "sembang je kencang... tapi...".....

wahai si perokok, walau siapa pun anda, tolonglah menghormati kami yang tidak merokok dengan tidak melakukan 'hobi' anda itu di hadapan kami. Diam kami tidak bermaksud kami bersetuju dengan aktiviti yang anda lakukan. 

2 comments:

  1. jika sempat, coba tanyakan pertanyaan ini kepada perokok :)

    ReplyDelete
  2. haha... iya.. InsyaAllah.Kalau punya kesempatan dan 'kekuatan', saya akan cuba... :-)

    ReplyDelete