Saturday, 29 June 2013

Ramadan by Maher Zain


You lift me up high
You spread my wingd
And fly me to the sky
I feel so alive
It's like my soul thrives in your light
But how I wish you'd be
Here with me all year around

Chorus :
Ramadan Ramadan
Ramadanu ya habib
(Ramadan, Ramadan, 
Ramadan O beloved)
Ramadan Ramadan
Laytaka dawman qareeb
(Ramadan, Ramadan,
How I wish you were always near)
Love is everywhere
Sp much peace fills up the air
Ramadan month of the Quran
I feel it inside of me, strengthening my Iman
But how I wish you'd be
Here with me all year around

Chorus :
I just love the way you make me feel
Everytime you come around you breath life into my soul
And I promise that
I'll try thriughout the year
To keep you sprit alive
In my heart it never dies 
Oh Ramadan!

اللهم بارك لنا في شعبان وبلّغنا رمضان

Sunday, 16 June 2013

Popia Goreng Iman


Bahan-bahan:

1 bungkus kulit popia
1/2 ketul daging ayam (bahagian dada)-dipotong dadu
1 ulas bawang besar (dipotong dadu)
2 batang daun bawang -dihiris
2 batang daun sup - dihiris
1/2 kobis (dipotong mancis)
1 batang lobak merah (dipotong mancis)
1 biji telur
3 sudu minyak masak
garam dan gula secukup rasa

Cara-cara:

1. Panaskan kuali dan masukkan minyak masak.
2. Masukkan ayam yang telah dipotong dadu.
3. Setelah ayam masak, masukkan bawang besar, lobak merah, kobis, daun sup dan daun bawang.
4. Tidak dilupakan masukkan garam dan gula secukup rasa.
5. Apabila hampir kering, pecahkan telur. Gaul agak lama supaya hilang bau hanyir telur tersebut.

Setelah siap, bolehlah dibalut dengan kulit popia segera. Enak dimakan ketika panas.. :-)
Boleh dijadikan juadah untuk berbuka puasa nanti. ^_^

*Terima kasih kepada Nurul Iman di atas perkongsian resepi.. :-)

Saturday, 15 June 2013

Welcome to Campus Life


Assalamualaikum semua..Entre ini ditujukan khas untuk adik-adik yang sedang dan akan melalui minggu orientasi di kampus masing-masing. 

Adik-adik kena ingat, kampus tidak seperti sekolah. Dan anda sudah tentu sudah tentu matang dalam membuat keputusan yang terbaik untuk diri sendiri. Jadi, jangan berkelakuan seperti kanak-kanak sekolah yang tidak cukup umur lagi ya! ^_~.

Dulu, sebelum pergi ke sekolah, mungkin sarapan dah sedia terhidang di atas meja. Jika tidak sempat makan di rumah, mungkin diletakkan dalam tupperware untuk dimakan di waktu rehat nanti, tapi di universiti, semuanya harus di buat sendiri ! Makanan, pakaian, kemasan diri, semuanya di atas tanggungjawab sendiri. Malas membasuh baju, alamat pakai baju busuklah ke kuliah, malas keluar beli makanan, maka berlaparlah di dalam bilik. 

Satu perkara yang adik-adik harus ingat, di sini, kita kena pandai jaga diri. Di rumah mungkin ada ibu bapa yang menegur, itu salah, ini betul. Di sekolah pula ada guru-guru yang tak pernah jemu memberi nasihat dan bimbingan. Tetapi di universiti semuanya 'nafsi-nafsi' atau sendiri-sendiri. Apa yang kita belajar di sekolah, itulah yang menjadi bekalan diri di universiti nanti. Di rumah mak yang ingatkan kita dah solat atau belum. Di sekolah cikgu yang bimbing kita supaya menjaga akhlak. Di universiti? Nak solat? Malas solat? Nak keluar dating? Malas pergi kelas? Semuanya it's up to you lah dik!!!... Tak ada sapa kisah. Malah malas orang nak ambik kisah kerana takut di tengking dan dikatakan 'menjaga tepi kain orang'.

Sebab tu lah adik-adikku sayang, kita kena pandai pilih kawan. Kawan ketika senang usah dicari, sebab tiba-tiba dia akan datang sendiri. Tapi kawan ketika susah yang perlu kita cari, kerana ramai yang tak sudi. Bila di universiti, akan berjumpa dengan pelbagai ragam manusia kerana mereka datang dari pelbagai latar belakang. Ada yang OK, dan ada yang sebaliknya. Adik-adik dah besar panjang, pandai-pandailah pilih kawan. Tersalah pilih, kelak diri yang merana. 


Sebaris ayat yang kak cik ingat sehingga kini :

"Tidak salah menjadi terlalu baik, tapi letakkan seekor syaitan di dalam hati kamu agar timbul rasa was-was, berhati-hati dan sebagainya"(seekor je, jangan lebih)

Ya, sebagai orang yang berpendidikan, haruslah bermanfaat untuk orang lain. Rajin menolong kawan. Mana yang lambat bangun subuh tolong kejutkan. Kalau roomate sakit, tolong belikan ubat. Tetapi, awas! di awal perkenalan jangan terlalu meletakkan kepercayaan yang tinggi menggunung. Kerana tidak semua yang benar-benar ikhlas mahu berkawan dengan kita. Mungkin didampingi sentiasa sebab kita pandai. Mungkin kita diminati kerana kita cantik. Mungkin kita selalu diajak keluar bersama kerana kita anak orang berada. Justeru, seperti kata-kata di atas, letakkan 'sedikit' syak dalam diri kita. Syak di sini bermaksud kita berhati-hati dengan siapa kita berkawan. 

Sebelum melangkah ke alam universiti, kakak kak cik pernah berpesan,

''Di sana nanti hati-hati pilih kawan. Selalunya bila dah final year baru kita tahu siapa sebenarnya kawan kita. Siapa yang betul-betul kawan kita".

Macam mana nak tahu dia tu betul-betul nak kawan dengan kita ke tak?

Seperti kata-kata yang pernah diungkapkan oleh pensyarah kak cik di sini,

"Kita akan tahu warna kulit seseorang itu sama ada putih atau hitam apabila dia berada dalam keadaan letih dan lapar".

*********

Aurat... aurat... aurat... walaupun aurat wanita islam bersama wanita islam yang lain adalah antara pusat dan lutut, itu tidak bermakna adik-adik boleh pakai seluar dan bra sahaja ketika bersama roomate di dalam bilik. Tapi ingat dik, Islam datang bersama Iman dan Ihsan. Kita punya akhlak. Jadi, tidaklah salah kita berpakaian sopan. Menuntup apa yang patut. Bukankah sekarang ini banyak yang dapat kita lihat di dada-dada akbhar tentang perlakuan sumbang dan seks di luar tabi'i. Seperti yang kak cik cakap tadi, kita bakal berjumpa dengan orang yang datang dari pelbagai latar belakang. Di sana juga tidak mustahil akan terdapat mereka-mereka yang mempunyai nafsu songsang. Pandai-pandai jaga aurat ye.

Justeru, adik-adikku sayang, think wisely ketika melakukan sesuatu perkara..

Jaga Iman, Jaga Akhlak

Melangkah ke alam universiti bukan beerti yeay! Aku bebas.. percayalah, kita akan teramat rindukan kehidupan yang 'terkongkong' di alam persekolahan dahulu sehinggakan kerinduan itu kadangkala membuatkan dadamu sebak dan sesak. :-)

*Semangat masuk sem baru.
*Moga Allah permudahkan semuanya. Aminn

Wednesday, 12 June 2013

Triffle

Assalamualaikum para pembaca sekalian. Hari ni jom kita belajar memasak pencuci mulut, Triffle.

Ok, strict to the point, bahan-bahannya ialah :

Sebiji kek gulung. (Tak kisah perisa apa, tapi best kalau perisa kopi / koko)
1 tin koktail buah-buahan.
3 sudu besar tepung kastard.
3 sudu besar gula.
2 1/2 cawan susu segar.
Satu kotak jeli. (It's up to you nak ambik perisa / warna apa. Cadangan produk : Nona)

Steps: 


Mula-mula potong kek lapis tu lebih kurang 3/4 inci. Susun di dalam bekas. Lebih cantik kalau bekas tu adalah lutsinar.


Susun tu jangan ada lubang-lubang. Biarkan penuh permukaan tu. Selepas itu, padatkan. Tekan dengan belakang sudu.. Supaya kek tu lebih mampat.


Kemudian, siramkan dengan air koktail tadi. Bagi rata-rata tau.. tinggalkan sedikit sahaja untuk dicampurkan dengan jeli nanti.


Lepas tu, boleh lah nak mula masak kastard dah. Tapi, kat sini kak cik masak kastard untuk 2 adunan, baru nampak banyak sikit dan lebih tebal bila dituang ke dalam acuan. Jadinya 6 sudu besar tepung kastard, 6 sudu besar gula, dan 5 cawan susu segar. Kacau je.Jangan tinggal. Sebab kastard ni mudah mendap di bawah. Nanti cepat hangus. Api dibuka perlahan. Kacau sehingga mendidih.


Seterusnya tuang ke dalam bekas tadi la. Ratakan di atas kek. Kena tuang cepat-cepat ya. Sebab kastard ni mudah beku.


Kemudian didihkan jeli. Macam mana nak masak, boleh tengok arahan di kotak. Pastikan campur sedikit air lebihan koktail tadi ya.


Sambil menunggu jeli mendidih, boleh potong buahan-buahan tin tadi. kemudian susun di atas kastard tadi.


Bila jeli dah mendidih, tuang ke dalam bekas. Penuhkan. Lepas tu, boleh la simpan dalam peti sejuk. Enak dimakan jika sejuk. 


Kenapa nama triffle? Sebab ia mempunyai tiga lapisan !

*Sedap ni kalau makan bila balik dari terawih Ramadhan nanti. :-p

Tuesday, 11 June 2013

How We Learn English