Tuesday, 30 July 2013

Rindu


Rindu,
Dikau datang lagi.
Menyapa segenap sanubari.
Dikala sepi mencengkam diri,

Rindu,
Apakah yang dikau cari,
Mengapa sering menghimpit hati?

Rindu,
Tidakku tahu keperluanmu,
Bijak mencuri lakaran perasaanku,

Rindu,
Kesungguhan darimu,
Dalam meniti layar hatiku.
Membuai bagai ombak lalu,

Rindu,
Ku ingin tahu,
Adakah benar dikau pelengkap indah kenanganku,
atau,
dikau hanyalah bayangan luka gurisan kalbu?

Rindu.
kepastian tetap aku nanti,
Biarpun menanti di hujung hari.



Bisakah aku khabarkan kepadanya?

Wahai angin lalu, sudikah kau menolong aku?
Khabarkanlah rinduku kepadanya. 
Bisikkanlah rasa rindu yang teramat kasih sehingga bergetar seluruh tubuhnya.

Tahukah?

Hati ini telah menyimpan perasaan rindu yang sarat.
Ya, mungkin bumi beredar mengelilingi matahari, dan
bulan bertawaf di sekeliling bumi,
Beredarnya siang diganti dengan malam...
perubahan itu sama sekali tidak merubah rasa rindu ini.

Maniskah menanggung beban rindu?
atau terseksakah?
Untuk apakah?

Kadang-kadang aku termenung sendirian,
adakah ini yang dinamakan 'halawatul ukhuwah'?
Hati terasa sesak menanggung rindu,
Sehinggakan manik-manik jernih jatuh tanpa disedari,
pada mereka yang pernah hadir dalam hidupku,
yang pernah berjanji bersahabat sehingga ke syurgaNya,

Sesungguhnya diri ini teramat rindukan kalian!

Monday, 15 July 2013

Hikmah Berpuasa

Kajian sains dan ilmu moden berkenaan kelebihan puasa

1) "Perut ialah rumah penyakit dan puasa adalah raja segala ubat".

Para penyelidik ilmu perubatan telah membuktikan bahawa puasa dapat membuang toksik atau racun-racun dari badan dan meningkatkan sistem imunisasi tubuh dalam melawan penyakit serta meneyembuhkan penyakit yang membabitkan perut seterusnya dapat menajamkan minda kita. Dalm ilmu biologi, ketika perut dan usus melakukan proses pencernaan, otak tidak dapat berfungsi dengan baik. Ini kerana tenanga dan pengaliran darah tertumpu kepada kerja-kerja penghadaman makanan. Perut terlalu kenyang, akan melemahkan otak, malas berfikir dan cepat mengantuk.

2) Al-Harith seorang doktor arab mengatakan: "Yang banyak membunuh manusia adalah ekrana manusia suka memasukkan makanan pada perut sebelum makanan dalam perut dicerna".

3) Rasulullah saw bersabda : "Berpuasalah suapay kamu sihat". (Riwayat Abu Na'im).

4) Sabdanya lagi yang bermaksud "Puasa adalah pelindung (perisai dari api neraka)". (Hadis riwayat Muslim, Ahmad dan an-Nasa')

Manfaat lapar untuk kesihatan hati

1) Adapaun manfaat laapr untuk kesihatan hati, para ulama telah menerangkannya : Luqman al-hakim menasihati anaknya ,

"Wahai anakku, apabila perut dipenuhi maknana, maka gelaplah fikiran, bisulah lidah dari menuturkan hikmah (kebijaksaan) dan malaslah segala anggota badan untuk beribadah".

2) Abdullah bin Mas'ud berkata, "Empat perkara yang menggelapkan hati atau melembapkan otak : perut yang terlalu kenyang, berkawan dengan orang yang suka membuat maksiat, tidak insaf terhadap dosa-dosa yang lalu dan panjang angan-angan".

3) Berkata al-Imam Ibnu Rajab rahimahullah : "Lpara itu menyebabkan lembutnya hati, kuatnya pemahaman, lembutnya jiwa, lemahnya nafsu dan kemarahan. Sedangkang kenyang menyebaban lawannya".

4) Beliau berkata : "Barangsiapa mampu menguasai perutnya maka dia akan mampu menguasai amal solehnya".

5) "Bukanlah puasa itu hanya sekadar menghentikan makan dan minum tetapi puasa itu ialah menghentikan cakap-cakap kosong dan kata-kata kotor".

(H.R. Ibnu Khuzaimah)


Tuesday, 9 July 2013

Marhaban Ya Ramadhan Kareem



Kak cik percaya, sahabat-sahabat di luar sana sudah tentu dah buat list apa ibadah-ibadah yang ingin kita persembahkan kepada Allah Ramadhan kali ini, bukan? Mesti tak sabar kan? Malah kak cik juga percaya kita sudah tentu berazam ingin buat yang terbaik malah lebih baik dari Ramadhan yang lepas. Tetapi, jom kita renung sebentar mengenai puasa Ramadhan. Nak beribadah harus ada ilmu juga. Bukan buat membuta tuli je kan. Harus tahu selok belok dalam berpuasa. Terutamanya niat, perkara yang membatalkan puasa dan sebagainya. 

Seperti dalam lirik lagu :

"aqidah dan ibadah harus sempurna
ibadah tanpa aqidah wawasan syaitan"

Sekilas Pandang Mengenai Puasa Ramadhan

Kenapa kita puasa?

"Entah, dari dulu lagi mak suruh puasa"

"Dah orang lain puasa, takkan kita tak puasa kot"

"Cikgu kata puasa tu wajib untuk orang Islam, kalau tak puasa berdosa besar"

Ya, kalau wajib mana dalilnya?


Jadi, siapa yang wajib berpuasa?

* Muslim
*Berakal
*Baligh
*Sihat dan mampu untuk berpuasa
* Menetap dan bukan bermusafir
*Suci dari haid dan nifas

Rukun puasa pula apa ya?

1) Niat

2) Menahan diri dari segala perkara yang membatalkan puasa dari terbit fajar hingga terbenam matahari.

Jadi, apa pula perkara yang membatalkan puasa?

*Makan dan minum dengan sengaja.
*Muntah dengan sengaja.
*Keluar darah haid dan nifas.
*Mengeluarkan mani.
*Memasukkan bahan bukan makanan ke dalam perut melalui jalan biasa.
*Bersetubuh.
*Murtad.

Nak tambah pahala puasa? Jom sama-sama kita amalkan ibadah sunnah di bawah :

*Bersahur
*Melambatkan sahur
*Menyegerakan berbuka puasa.
*Berbuka dengan tamar atau air.
*Memberi makan untuk berbuka kepada orang yang berpuasa.
*Berdoa ketika berpuasa dan sejurus selepas berbuka puasa.
*Solat sunat tarawih
*Menjauhkan perkara yang sia-sia
*Banyakkan bersedekah.
*Mempelajari dan mentadabbur al-Quran.
*Memperbanyakkan ibadan pada 10 malam terakhir.
*Beriktikaf di masjid pada 10 malam terakhir
*Berusaha untuk mendapatkan Lailatul Qadar

dan banyak lagi...


Tetapi, untuk kaum hawa, pasti akan lebih berduka cita jika sebelum Ramadhan lagi kita bersemangat planning perjalanan ibadah kita. Tetapi terbantut bilamana ditakdirkan Allah untuk tidak berpuasa. Usah bersedih. Bukankah kita tidak berpuasa kerana haid itu hukumnya wajib dan sudah tentu diberi ganjaran. Dan berpuasa ketika haid dan nifas itu haram hukumnya dan sudah tentu berdosa jika masih berdegil untuk melakukannya. Justeru, usah ditangisi haid itu.

dan akhir sekali, kak cik tinggalkan anda dengan lagu opick yang sentiasa evergreen ni.. :-)


Selamat menjalani ibadah puasa. :-)