Monday, 15 July 2013

Hikmah Berpuasa

Kajian sains dan ilmu moden berkenaan kelebihan puasa

1) "Perut ialah rumah penyakit dan puasa adalah raja segala ubat".

Para penyelidik ilmu perubatan telah membuktikan bahawa puasa dapat membuang toksik atau racun-racun dari badan dan meningkatkan sistem imunisasi tubuh dalam melawan penyakit serta meneyembuhkan penyakit yang membabitkan perut seterusnya dapat menajamkan minda kita. Dalm ilmu biologi, ketika perut dan usus melakukan proses pencernaan, otak tidak dapat berfungsi dengan baik. Ini kerana tenanga dan pengaliran darah tertumpu kepada kerja-kerja penghadaman makanan. Perut terlalu kenyang, akan melemahkan otak, malas berfikir dan cepat mengantuk.

2) Al-Harith seorang doktor arab mengatakan: "Yang banyak membunuh manusia adalah ekrana manusia suka memasukkan makanan pada perut sebelum makanan dalam perut dicerna".

3) Rasulullah saw bersabda : "Berpuasalah suapay kamu sihat". (Riwayat Abu Na'im).

4) Sabdanya lagi yang bermaksud "Puasa adalah pelindung (perisai dari api neraka)". (Hadis riwayat Muslim, Ahmad dan an-Nasa')

Manfaat lapar untuk kesihatan hati

1) Adapaun manfaat laapr untuk kesihatan hati, para ulama telah menerangkannya : Luqman al-hakim menasihati anaknya ,

"Wahai anakku, apabila perut dipenuhi maknana, maka gelaplah fikiran, bisulah lidah dari menuturkan hikmah (kebijaksaan) dan malaslah segala anggota badan untuk beribadah".

2) Abdullah bin Mas'ud berkata, "Empat perkara yang menggelapkan hati atau melembapkan otak : perut yang terlalu kenyang, berkawan dengan orang yang suka membuat maksiat, tidak insaf terhadap dosa-dosa yang lalu dan panjang angan-angan".

3) Berkata al-Imam Ibnu Rajab rahimahullah : "Lpara itu menyebabkan lembutnya hati, kuatnya pemahaman, lembutnya jiwa, lemahnya nafsu dan kemarahan. Sedangkang kenyang menyebaban lawannya".

4) Beliau berkata : "Barangsiapa mampu menguasai perutnya maka dia akan mampu menguasai amal solehnya".

5) "Bukanlah puasa itu hanya sekadar menghentikan makan dan minum tetapi puasa itu ialah menghentikan cakap-cakap kosong dan kata-kata kotor".

(H.R. Ibnu Khuzaimah)


2 comments:

  1. "Berpuasalah suapay kamu sihat."
    itu hadits dhaif :)
    baca keterangannya di >> konsultasisyariah.com

    ReplyDelete
  2. saya tak pasti akhi.. tapi setahu saya walaupun hadis itu dhoif kita tidak boleh jadikan hujjah, namun selagi mana ia bagus untuk kita amalkan, tidak menjadi kesalahan..

    *Syukran atas perkongsian akhi...

    ReplyDelete