Friday, 13 December 2013

Berwalimah

Assalamualaikum. Lama rasanya kak cik tidak menulis di sini. Bukan tak ada masa. Tapi tak ada idea. Tak tahu nak menulis tentang apa. So, memandangkan sekarang musin cuti sekolah, sudah tentu anda mendapat jemputan walimah di sana dan di sini,bukan? Alah, senang cerita kenduri kahwin.

Kak cik akui, entre kali ini lebih kepada luahan hati. Dah lama terpendam dalam hati. Dah lama rasa tak puas hati tentang yang satu ini. Apa? ADAB MENGHADIRI KENDURI KAHWIN.

Ukur Baju di Badan Sendiri

Dah nama pun kenduri, mestilah ada makan-makan kan? Dan sudah tentu ianya percuma!!! Mungkin ada yang beranggapan "Biarlah! Ikut suka akulah nak ambil banyak mana pun. Percuma!". Tapi pernah dengar tak istilah 'ukur baju di badan sendiri'?. Kalau dah tahu kita ni jenis makan sedikit atau dah kenyang, jangan lah ambil makanan 'percuma' itu macam orang kebuluran. Nanti confirmlah dibuang bahagian yang tak habis itu. Kan dah membazir. Sisa kita,siapa yang nak makan? Orang belakang kita? Kita sendiri TAK AKAN makan  bekas orang !!


Tambahan pula, rata-rata sekarang ni kebanyakan kenduri mengamalkan konsep buffet, bukan lagi hidang seperti dulu. Jadi, semakin meningkatlah 'desire' nak ambik lebih kan. Almaklumlah, percuma! Jadi, para ibu-ibu sekalian, tolonglah jangan ambil makanan untuk anak anda seperti kuantiti orang dewasa. Dah sah-sah memang tak habis. Ikan kering pun nak diletakkan dalam pinggan anak sampai 3,4,5,6,7 lapan ketul ! Budak-bukak makan ke ikan kering yang masin itu?

Tuan rumah tentu senang hati melihat tetamu yang hadir makan dengan berselera sekali dan tuan rumah juga sudah tentu cuba sedaya upaya menyediakan yang terbaik kepada tetamu mereka. Tetapi, agak-agak apa perasaan tuan rumah apabila melihat makanan yang ditempah yang mungkin kosnya (rm6.50 sekepala) dibuang begitu sahaja?

Masuk Kandang Kambing Mengembek

Eh, ada kena mengena ka kambing dengan kenduri kahwin ini? Sudah tentu ada! Hal ini susah sikit kak cik nak explain, but i'll try!

Sebenarnya point nya lebih kepada cara pemakaian. Iyalah, kadang-kadang ada kawan kita menjemput kita ke kenduri kahwinya. Di kampung pula! Sedangkan kita ini orang bandar. Dah terbiasa memakai baju seperti orang bandar. Jadi terbawa-bawa ke kampung. Pakai apa? Baju kebaya sendat dan jarang. Berkain ketat (nampak seperti susah nak mengatur langkah), dan berambut blond.

Tak terfikirkah akan ada mata-mata yang 'penat lagi lelah' mamandang anda berpakaian seperti itu? Pakailah pakaian yang sopan. Yang tidak sakit mata yang memandang. Pendek kata, yang sesuai dengan masyarakat sekeliling yang hadir pada walimah tersebut!!!


Tak perlu pakai seperti gambar di atas, cukuplah sekadar memakai tudung yang menutup dada, berbaju longgar dan tidak jarang!

DJ Radio

DJ radio. Sudah menjadi trend semasa setiap kenduri mesti ada DJ. Maaf untuk kak cik sebutkan di sini, walaupun tuan rumah itu tidaklah berada sangat, tetapi menjadi kewajipan untuk mengupah DJ supaya kenduri mereka lebih meriah (kononnya). Pernah kak cik pergi ke kenduri kahwin, sunyi sepi. Mengapa? Sebab tak ada DJ!!.. Terasa janggal bukan?

Salah ke jemput DJ? Tak salah! Yang salahnya muziknya terlalu bingit. Bukan kuat/bising lagi tapi bingit!! Kak cik tak salahkan DJ. dia hanya menjalankan tugas. Justeru tuan rumah yang perlu ambil peranan, seperti meletakkan peraturan kepada DJ. Contohnya mengehadkan volume, genre muzik yang boleh dimainkan dan sebagainya.

Bila ada kenduri kahwin sahaja, ia bukan sahaja menjadi majlis untuk meraikan pasangan raja sehari, tapi menjadi medium untuk adik beradik dan saudara mara berkumpul dan berjumpa serta bertanya khabar setelah sekian lama tidak bersua. Dari yang muda sehingga yang sudah bertongkat pasti akan cuba sedaya upaya untuk hadir. Maklumlah, ini sahaja peluang nak jumpa saudara mara yang jauh. 

Tapi, bila muziknya kuat, sudah tentu menjadi kekangan bagi mereka yang tua berbicara. Orang tua kan lazimnya kurang pendengarannya. Lain yang ditanya lain yang dijawab. Orang yang menyoal sudah tentu perlu bercakap dengan nada yang tinggi malah kadang-kadang perlu menjerit supaya yang mendegar soalan faham walaupun soalannya sekadar bertanya "sihat ka?"? 

Jadi, sudah tentu tampak tidak sopan kan bercakap dengan orang tua dengan nada yang tinggi?

Ingin kak cik kongsikan satu dialog. Ini bukan rekaan, tapi benar-benar berlaku. Jawapan yang tidak disangka-sangka dari seorang ayah.

kak cik : aik, kenapa kenduri ni sunyi ja?
ayah : inilah kenduri orang yang 'reti agama'.

**Pendapat kak cik sendiri, alangkah bagusnya jika sesuatu majlis kahwin itu dihiasi dengan ceramah agama. Kalau nak buka lagu pun, yang volume nya hanya suam-suam kuku sahaja supaya apabila bersembang tidak perlu memekik.

Kak cik rasa, biarlah hanya 3 benda ini sahaja yang disentuh. Jika nak komen, banyak lagi yang tak puas hati sebenarnya... Hehe..

***Moga ada yang terjentik hatinya. :-)






No comments:

Post a Comment