Thursday, 19 December 2013

Misteri Nusantara

Siapa kat sini pernah tengok rancangan Misteri Nusantara? Best ke? Kak cik memang dari dulu tak suka tengok cerita-cerita mistik ni. Sejujurnya kak cik memang penakut orangnya. Ditambah pula dengan kakak dan abang-abang yang suka menakut-nakutkan si bongsu ini. Kecil-kecil dulu, setiap kali masuk toilet, mesti on mesin basuh (walaupun tak da kain) atau buka paip air. Supaya ada bising. Kak cik tak suka suasana yang terlalu sunyi. Dan tak suka juga bunyi yang terlalu bingit (macam bunyi orang race motor).

Kalau tidur mesti nak pegang tangan ayah dulu. Supaya tahu kita tak keseorangan. Kalau tidur sorang-sorang di bilik kakak mesti rapatkan bahagian belakang badan di dinding. Supaya tahu tak ada ruang kosong di belakang kita yang boleh 'makhluk-makhluk' itu duduk. Kuantiti bantal mesti tidak kurang dari tiga. Lebih lagi bagus. Di kepala, kiri dan kanan. Alasannya? Macam tadi, tak nak ada ruang kosong. 

Sekarang, alhamdulillah. Hasil didikan agama yang mak ayah bagi, kak cik semakin berani. Chewah. Tak ada lah berani sangat. Cuma, tidak penakut seperti kecik dulu. Masuk toilet tak perlu on mesin basuh lagi. Tidur malam sorang-sorang dah boleh tutup lampu. Tak perlu buka lampu siang hari. Dah boleh tinggal kat rumah sorang-sorang kalau mak ayah berjalan jauh. Ok What?? Dan di hostel juga kak cik tidur seorang diri setiap hujung minggu!!.... (Tiba-tiba rasa bangga dengan pencapaian diri sendiri ^___^)

Dari kecik sampai SEKARANG kak cik memang tak suka apa-apa yang berkaitan dengan hantu. Sama ada filem,drama atau bahan bacaan. Kerana kak cik percaya, bila kita dah tau kita ni takut, buat apa nak baca atau tengok sesuatu yang menakutkan kita, bukan? Cerita-cerita hantu itu membunuh rasa berani dalam diri. Kalau tengah sembahyang pun rasa tak kusyuk sebab fikir kalau-kalau ada benda di belakang, apa cerita kan? So, dair awal-awal lagi kak cik ambil pendekatan elakkan semua ni. Hasilnya, kak cik semakin berani !  Haha.

Kalau nak diikutkan pengalaman, kak cik tak adalah pengalaman macam orang lain. Ada orang ada six senth, dia boleh nampak terus. Ada orang pernah kena tindih di malam hari. Ni banyak budak hostel yang selalu kena. Tapi kak cik ada la jugak beberapa pengalaman yang nak dikongsikan. Tapi kebanyakan kes adalah tidak berat.

Pengalaman Pertama

Pengalaman pertama ketika kak cik mengikuti kem SPM anjuran sekolah. Tempat tak perlu dinyatakan di sini. Tapi tempatnya sangat cantik, ada tasik dan taman bunga. Untuk pelajar perempuan kami ada dua dorm. Kak cik tak ingat apa namanya. Contohnya kak cik dapat dorm A. Sebelum semua orang excited nak masuk sebab nak 'cup' katil masing-masing, ada seorang kawan ni ingatkan,

"Eh, kita baca doa dulu sebelum masuk".

Dia mengimamkan bacaan doa lalu kami semua mengaminkan. jumlah kami yang ada dalam dorm tu kalau tak silap dalam 30 orang lebih kot. Aktiviti berjalan seperti biasa sehinggalah tiba waktu tidur. Semua orang bersedia untuk tidur. Kak cik mendapat katil paling hampir dengan pintu. Bilik air berada di hujung dorm. Ada seorang cikgu memantau kami sebelum menutup lampu. Sempat dia berpesan kepada kak cik.

"Azimah, kamu yang duduk dekat dengan pintu. Jaga-jaga. Kalau nampak apa-apa jerit kuat-kuat".

Reaksi kak cik waktu tu, biasa-biasa ja. Sebab cikgu tu memang suka buat lawak. So semua orang pun tidur. Kak cik buka cermin mata letak di tempat yang selamat, dan ambil torch light letak di tepi pantai. (Torch light ni memang ayah suruh bawa). **Sebelum tidur kami baca al-Mulk beramai-ramai. **Lampu dorm dimatikan dan yang hanya menyala lampu tandas.

Sedang nyenyak tidur kak cik terjaga sebab terdengar bunyi deruman air kolah. BUnyi suara orang sedang bergumbira mandi beramai-ramai. So, kak cik pun ambil torch light, suluh dari katil ke katil. Memang tak ada orang. Hanya dua tiga orang sahaja yang masih berselimut. Mungkin masih tidur.

"Alamak! Apasal depa ni bangun tak gerak (kejut) aku?"

Tanpa memakai cermin mata, tuala di capai dan terus ke bilik mandi. Sesampai sahaja di bilik mandi, aikkkk, kosong! Tak ada orang pun. Bunyi orang bersorak tadi pun serta merta senyap sunyi. Berpatah balik ke tempat tidur, katil-katil yang kosong tadi tiba-tiba ada balik tuannya. Huh!

Keesokan paginya kami berkongsi pengalaman. Dorm yang kak cik stay, hanya kak cik sahaja yang mengalami gangguan tersebut. Dorm sebelah boleh dikatakan 90% orang nampak benda tu. Syukur, hijab kak cik tak terbuka.

Sepanjang zaman sekolah hanya itu sahaja pengalaman kak cik dengan makhluk misteri itu. Orang kata, kalau kita tinggal di asrama peratus nak nampak tu lagi tinggi! Almaklum, benda-benda ni suka nak kacau orang yang tengah menuntu ilmu ni. So, the journey is begun..

Di UIA, first time kak cik tinggal di asrama. Walaupun dengar macam-macam cerita tapi alhamdulillah, kak cik tak pernah alami apa-apa gangguan. Tindih pun tak pernah walaupun dorm-mate kak cik ada yang pernah kena.

Pengalaman Kedua

Masuk sahaja IPG, keberanian kak cik sedikit teruji. Masakan tidak, dulu di UIA, bilik riuh rendah dengan penghuni seramai 16 orang. Err, mungkin lebih tepat panggil dorm kot. Hehe. Tapi di IPG, priversi kami sedikit tinggi di mana satu bilik hanya untuk dua orang sahaja. Ditakdirkan kak cik dapat roomate orang sekitar IPG je. Jadi, haruslah dia pulang ke rumah setiap hujung minggu kan? Jadi, kak cik perlu tidur seorang diri setiap hujung minggu. Kadang-kadang tidur di bilik kawan yang mana roomate mereka pulang ke kampung juga. Tak mungkinlah setiap hujung minggu nak menumpang bilik kawan. Kang mereka rasa terganggu pulak.

Nak dijadikan cerita, ada satu weekend ni, roomate kak cik tak balik sebab dia ada kursus kahwen yang dianjurkan oleh IPG. Malam jumaat, dia keluar dengan kawan-kawannya. Keluar dinner mungkin. Kak Cik agak letih pada hari tersebut. Ada pertandingan badminton pada siangnya. So, pada malamnya sudah tentu 'pancit'. Jadi kak cik tidur awal. Selepas maghrib dah baring atas katil.

Tepat pukul 12 malam, roomate balik. Dan kak cik terjaga sebab terdengar dia buka pintu. So, alang-alang dah terbangun, kak cik nak ke tandas. Malam jumaat (malam minggu), biasanya penghuni asrama tidur lewat. Ye lah, esok cuti. Time ni lah nak tengok movie! Jadi, kak cik tak takut sangatlah nak ke tandas waktu-waktu begini. Confirm semua bilik masih terang benderang. Waktu roomate kak cik sedang solat isya', kak cik membuka pintu bilik. Untuk ke tandas. Mata dipandang ke bawah untuk memakai kasut. Pandangan di angkat 10 darjah. Dan kak cik terlihat sesuatu di bilik hadapan (bilik basuh baju). 


Faham tak ilutrasi gambar yang kak cik lukis tu? Kak cik nampak rambut panjang yang mencecah lantai. Beralun seperti iklan rejoice. Sungguh, rambutnya cantik. Tidak kusut masai macam hantu kak limah. Terkesima selamah beberapa saat. Kasut ditanggalkan semula dan terus tutup pintu. Kak cik duduk di atas kerusi menenangkan diri. Jauh termenung. Siapakah tadi? Ada ke student IPG yang rambut sepanjang itu? Kak cik tunggu lagi, kalau-kalau ada bunyi mesin basuh baju. Kebiasaanya malam minggu mesin basuh memang sibuk membasuh baju pelajar-pelajar IPG ni. Dan bilik kak cik menjadi mangsa dengan bunyi mesin tersebut. Almaklum, bilik kak cik dan bilik basuh berjiran. ekeke.. tapi kak cik tak kisah. Memang kak cik suka kan bunyi mesin basuh seperti yang telah dinyatakan di atas. 

Tunggu punya tunggu, lebih kurang 10 minit, tak ada pun bunyi mesin. Pelik. Dan kak cik terus tidur, malas nak fikir sebab terlalu penat.

Rentetan daripada kisah semalam, ada beberapa peristiwa yang berlaku yang kuat mengatakan kak cik sedang diganggu.

Bangun pagi esok, sibuk bertanya orang itu, orang ini cara nak elakkan semua gangguan tersebut. Jawapan yang kak cik terima kebanyakkan adalah lebih kurang sama iaitu MEMPERHEBATKAN LAGI IBADAH. Ada juga yang berkongsi ayat-ayat tertentu. 

Tapi, jujur kak cik cakap, pada minggu tersebut, amalan harian kak cik banyak yang lopong-lopong. Ada hari yang terlupa atau tak sempat membaca ma'thurat.

***Tentang cara-cara menghindari gangguan, kak cik akan kongsikan pada post yang berikutnya ya. :-)

Pengalaman ketiga

Pengalaman ketiga ni tidaklah seseram mana. Berlaku ketika kak cik pulang ke kampung. Lebih kurang dua minggu lepas. Sebelum tidur, seperti biasa kita akan ke tandas, melakukan apa yang patut. Keluar dari tandas, kebiasaannya kak cik akan mencuci tangan. Sebab kak cik pernah dengar, benda-benda tersebut yang selalu menindih kita ketika tidur biasanya tertarik dengan bau makanan yang melekat di tangan kita dan sisa makanan yang jatuh di atas katil. Jadi, sebelum tidur wajib kak cik basuh tangan dan mengibas tempat tidur dengan selimut. Selepas basuh tangan, kak cik masuk ke bilik. Tidur.

Eh, sebelum tu baca doa tidur dulu. Selepas membaca doa, lalu mengaminkan doa dengan menyapu kedua tapak tangan ke muka. Tiba-tiba kak cik terbau sesuatu. Bukan kemenyan. Tetapi bau air mawar. Selain kemenyan, masayarakat kita juga sinonim dengan air mawar yang selalu digunakan ketika menguruskan jenazah,bukan? Baunya semakin lama semakin kuat. Harummm. Malas nak fikir bukan-bukan, kak cik paksa diri untuk tidur. Mata dipejam serapat mungkin dan fikiran cepat-cepat menghalau kelibat-kelibat yang negatif.

Bangun keesokkan, masih terfikir, mana datang bau itu? Kak cik ke tandas. Terpandang satu botol di sinki dapur. Botol sabun basuh tangan. Sabun yang dicampur dengan haruman rose!!! Haha, rasa macam nak gelak pada diri sendiri. Rupa-rupanya bau air mawar semalam tu datang daripada sabun ini yang kak cik gunakan untuk cuci tangan! 

**20 tahun kak cik hidup, hanya itu sahaja pengalaman kak cik dengan makhluk mistik tersebut . Moga ini yang terakhir.

3 comments:

  1. to natasha kamaruddin :

    haha..tahu tak pa.. setiap kali teringat balik peristiwa tu, mesti senyum sorang-sorang..kelakar dengan diri sendiri..penakut sangat!

    ReplyDelete