Monday, 4 August 2014

Pilu dalam Menyambut Aidilfitri

Dah habis puasa 6? Kalau dah habis, boleh lah beraya kan? Kak cik, start pun belum lagi. Kalau ada di rumah, mana boleh puasa. Masa itulah nak melahap apa yang emak masak kan? Kan masakan ibu itu yang paling best di dunia!

Perasan tak? Dalam tv, radio atau media bercetak seperti surat khabar sekalipun sering diingatkan supaya dalam kita berseronok dan bergembira di hari raya, jangan dilupa kepada tragedi yang baru saja dialami oleh negara kita iaitu tragedi MH17.

Sedih kan? Sebelum ni kita hanya dengar berita-berita sedih ni berlaku di luar negara je. Tapi, sekarang negara kita yang alami sendiri. Tak sangka! Macam mimpi!

Walaupun dalam MH17 tu tak ada seorang pun yang kita kenal, tak ada adik beradik kita...  tapi rasa sugul itu tetap menyelebungi diri. Hiba setiap kali tengok wartawan temu ramah si anak yang rindukan emak. Hati mana yang tidak diruntun pilu bila melihat anak kecil yang menangis kerana rindukan emak dan tidak dapat diseka oleh si ibu. Akhirnya, tangan kecil itu sendiri yang menyapu air mata yang jatuh. :'(

Entre raya kali ini pendek je dan tak ada gambar... Sedih kan... Alfatihah buat mangsa korban MH17.

*Ajal maut di mana-mana dan dalam pelbagai cara. Sentiasalah berdoa moga diperoleh husnul khatimah...


No comments:

Post a Comment