Monday, 2 February 2015

Tip Didik Anak Oleh Doktor Pakar Psychiatrist

Sebelum terlambat atau terlupa, kak cik nak share di sini tip parenting. Buat tatapan di masa depan. Almaklum, insyaALLAH kita semua bakal jadi ibu dan ayah, kan? Walaupun kaedah mendidik anak berdasarkan cara Rasulullah adalah no 1, tetapi selepas kak cik mengikuti kursus Perkembangan Kanak-Kanak (juga merupakan subjek wajib ambik di IPG), ada benarnya juga menurut Doktor  Pakar Psychiatrist ni.

Semua yang dikongsikan dalam article di bawah adalah daripada laman web FAMILY DIARY

__________________________________________________________________________

Nota Editor : Adlil Rajiah ialah seorang ibu yang sangat menjaga isu-isu parenting. Beliau banyak berkongsi di blog beliau. Di bawah ini ialah perkongsian real yang beliau dapat daripada Doktor Sherine, seorang Doktor Pakar Child Psychiatrist di Hospital Gleneagles, Pulau Pinang. Sesuai untuk parents yang mempunyai anak berumur 0-2 tahun.

#1 Biasakan & Kerapkan Bawa Anak Main Pasir, Buih, Rumput & Plastesin.

Kalau boleh biar dia sentuh guna tangan dan kaki. Biar dia exposed dan touched dengan texture pasir, rumput, buih, etc. Benda-benda tu sangat merangsang motor skills dan sensory skills anak-anak.

#2 Don’t Expose Too Much Things In A Box.

‘Things in a box’ itu macam TV, iPad, tablet, phone, games, etc. Yang ni paling ngeri.
Aku tengok sendiri dengan mata kepala aku, masa pergi special school Dr Sherine tu, ada seorang budak Australian ni. Umur baru 4 tahun. Jari tangan dia, kaki dia, lutut dia; semacam tak normal. Tak tahu nak describe macam mana.
Tapi korang nak tahu apa sebab dia jadi macam tu?
Sebab too much exposed to computer light and touch screen!
Tak sangka boleh jadi gitu kan. Mak dia exposed budak tu main Ipad sejak lahir tau T_T
Aku borak dengan mak budak tu, sampai nangis-nangis makcik tu cerita kat aku. Dia cakap saraf-saraf anak dia dah rosak. Sebab tiada rangsangan dan kurang latihan pergerakan masa kecil.
Patutnya masa kecil kan, baby aktif nak meniarap la, nak merangkak la, nak melompat-lompat la, kan? Tapi sebab parents dia terlalu busy, dan diorang tiada pembantu rumah, so dia bagi je la baby tu leka dengan iPad 24/7!
So, bila anak dia dah umur 4 tahun ni, baru nak pergi kelas pemulihan. Belajar lompat, belajar meniarap, belajar merangkak. Kesian kan?
Sampaikan diorang tak bagi keluarkan apa-apa gadget depan budak tu. Ada sekali tu, phone aku ada SMS masuk, so aku nak keluarkan la dari beg. Nak check SMS kan. Tiba-tiba, Dr Sherine cakap kuat-kuat,
“No handphone in front of Alex! No handphone in front of Alex, please!”
Gitu. Takut aku.
Aku ada minta komen Dr Sherine tentang gadget ni. Sebab aku pun selalu je tengok Boboiboy dengan Haikat di iPad. Hehehe. Ini jawapan Dr Sherine,
“Tiada masalah kalau nak tengok benda in a box ni (iPad, TV, Phone). But make sure not more than 10 minutes at a time”
“Never leave the child and iPad alone. Watch with him. Tengok Boboiboy sama-sama dengan dia, interact dengan dia. For example, kita cakap; Oh Boboiboy is wearing a red cap. Oh there, Boboiboy plays badminton with his friends! Sentiasa interact dengan dia while watching”
“It’s a good sign when he want to watch iPad, he asks you to join him. But bad sign when he doesn’t want anyone to disturb or join him while he’s watching. Itu petanda buruk.  So always always always be with him and interact with him while watching”
Ini bahasa mudah untuk faham kenapa iPad, TV, phone, games tak elok untuk perkembangan anak-anak. Menurut Dr Sherine :
Bila kita tengok iPad, mata kita tertumpu pada 1 level sahaja. Tiada pergerakan ‘rolling’ oleh mata. So, bila too much iPad, that means no eyes nerves stimulation. So, lama-lama pandangan anak itu tak luas. So, brain dia pun tak boleh fikir dengan luas/kreatif. So, parents digalakkan supaya banyak stimulate mata baby.
How?
Bawa keluar rumah. Look around. Atas, tunjuk sky, tunjuk airplanes. Bawah, tunjuk grass, tunjuk cat, tunjuk flowers. Kalau tak boleh keluar rumah, still boleh buat dalam rumah. Contohnya, boleh guna mainan flash cards ABC tu. Flash huruf A kat atas, supaya anak dongak ke atas. Pastu, flash huruf B ke bawah pulak. Pastu, flash huruf C sebelah kiri. Huruf D sebelah kanan. Dan sebagainya.
Dengan cara macam tu, automatik ada ‘rolling’ eyes movement. So, bila ada pergerakan mata atas bawah atas bawah camtu, saraf mata dirangsang dengan baik. So, brain development pun berlaku dengan baik.

#3 Stimulate Their Imitation Skills.

Imitation skills ini ialah kebolehan mengikut atau meniru apa sahaja perkara yang dilihat sekeliling. Contoh, kalau anak nampak kita clap hands, dia pun ikut clap hands. Camtu.
Dr Sherine kata, ini masalah terbesar budak-budak sekarang. Lack of imitation skills.
So, vocab kurang, otak lambat pick-up, etc. Because language and speech is also an imitation skill, attitude pun immitation skill, cara berfikir pun imitation skill, dan semua-semua tu pun related to brain development.
Jadi, parents digalakkan buat kaedah-kaedah macam ini :
  • Say a word, dan suruh anak ulang.
  • Lukis satu simple drawing, dan suruh anak tiru.
  • Buat mimik muka macam nangis, senyum, gelak, marah dan suruh anak tiru.
  • Buat satu kerja mudah macam susun bantal atas katil, susun buku di rak, dan suruh anak ikut.
  • Nyanyi satu lagu, dan suruh anak ikut nyanyi.
  • Dance mengikut muzik, dan suruh anak tiru step yang kita buat.
  • Buat satu pergerakan macam merangkak, melompat, mencangkung, bergolek, dan suruh anak buat sama.
Oh satu lagi, Dr Sherine cakap, pergerakan merangkak ialah sangat-sangat bagus. Sebab dia melibatkan seluruh anggota badan, dari kepala ke hujung kaki.
Dan menurut kajian, baby yang mengalami fasa merangkak yang lama, dikatakan lebih genius dan berfikiran kreatif berbanding baby yang merangkak sekejap atau tak merangkak langsung (terus boleh berjalan).
Part ini aku terkedu, sebab Haikal memang tak merangkak langsung. Dia tu kan dulu lepas meniarap, terus duduk. Lepas duduk, terus berdiri dan berjalan.
Tapi takpe, Dr Sherine kata masih belum terlambat. So, sekarang hari-hari aku suruh Haikal jadi tiger. Sebab nak suruh dia merangkak. Kahkah. Bila anak jadi tiger, mak pun kena jadi tiger juga ok.
Imitation skill, ingat tu.

#4 Banyakkan Concept Toys Berbanding Mainan Superheroes, Monsters, Etc.

Concept toys tu macam ABC 123 blocks, Lego, animals (yang realistik dan senang recognize), shape blocks, vehicles, colour blocks, etc.
Sebab benda-benda ni boleh tambah vocab anak. Plus, boleh belajar sambil bermain.
Dr Sherine kata, avoid belikan mainan-mainan yang tak realistik. Macam barbie doll, superheroes dalam TV, monsters, etc. Sebab masa bermain, dia tak boleh kaitkan dengan dunia realiti dia. Takut dia terlebih taksub dengan dunia yang fantasi tu pulak. Macam tak elok sangat la kan.

#5 Bila Nak Ajar Anak Bercakap, Ajar Word Dulu. Avoid Sentence.

Contoh macam kalau kita pergi zoo, kita nak tunjuk elephant kat anak. Better cakap,
“Elephant!”
bukan
“That is elephant!”
atau
“Wow, you see that big elephant?”
Unless, kalau anak dah hafal animals tu semua, so boleh ajar sentence dengan adjective pulak. Contoh,
“Tall giraffe. Big elephant. Beautiful butterfly. Yellow bird.”
Avoid guna perkataan ‘The, this, that, and, with, etc’.
Direct je cakap “Big tiger. Beautiful bird.”
Ajar word by word. Nak ajar budak bercakap, kena slowly dan repetitively. Bila nak bagi arahan pun sama. Sebut perbuatan itu sahaja. Without a complete sentence. Contoh,
“Eat”
bukan
“Come and eat”
atau
“You must eat”
“Sit”
bukan
“Come and sit beside Mama”
atau
“Sit and keep quiet”
Lama-lama, budak tu akan cepat recognize, which one is noun, adjective, verb, etc. Lepas dia dah banyak vocab, baru boleh start ajar buat sentence.

#6 Kalau Budak Takut Strangers, Ask Them To High-5. Avoid Salam, Hug or Kiss.

Biasanya budak yang takut strangers ni sebab dah banyak kali trauma atau ada bad experience each time jumpa strangers.
Contoh budak yang selalu sakit. Banyak kali jumpa doktor/nurse yang asyik cucuk atau bagi ubat. So, bila jumpa strangers mana-mana pun, dia expect orang tu akan buat apa-apa kat dia. So, macam fobia camtu la kan.
Untuk overcome benda ni, Dr Sherine suggest; bila jumpa je sesiapa yang anak tu takut, suruh orang tu High-5 dengan anak kita. Biasanya kalau kita jumpa kawan ke saudara mara ke, mesti diorang nak peluk cium salam anak kita kan? So, kalau anak yang jenis takut strangers ni, jangan bagi orang salam peluk terus. Suruh High-5 dulu. Kalau orang tanya kenapa, jawab ikut style nigga. Yaw yaw yaw :D
Menurut Dr Sherine, High-5 is very powerful.
Dia boleh ubat mentaliti anak within seconds. Bila kita High-5, akan berlaku sentuhan dalam beberapa saat. Dan budak tu akan realize yang orang tu tak merbahaya. So, lepas tu, dia akan ok la dengan orang tu.

#7 Bila Anak Buat Salah; Explain, Instead of Marah.

Macam kalau anak main marker pen, conteng satu rumah. Hoih, mahu tak hangin kan?
So, Dr Sherine kata, instead of marah-marah membebel tak tentu pasal, better explain clearly kat anak tu; kenapa benda yang dia buat tu salah.
Ingat, anak tu tengah exploring his world, bukan saja-saja nak cari pasal dengan kita. Lagi satu, setiap kali explain atau bercakap dengan anak, make sure mata kita dengan dia satu level.
Melutut depan anak. Jangan cakap atau marah sambil berdiri. Anak jadi bertambah takut. Nanti dia tak absorb pun apa yang kita nak sampaikan.
Kalau anak baring, kau pun kena baring. Punya gigih nak mata satu level tadi kan -..-

#8 Overly-Attached To One Person Is Not A Good Sign.

Contoh macam anak tu rapat dengan mak sahaja. Dengan ayah, tak seberapa rapat. So, itu petanda tak bagus. Something wrong with his self-esteem. So, kena biasakan dia rapat dengan semua orang. Especially, family members.

#9 Bila Bermain, Follow His Interest.

Kalau anak nak main ball, jangan tiba-tiba korang nak ajak dia main basikal. Kalau anak nak melukis, jangan korang nak ajak dia main ball.
Ikut kehendak anak ketika itu.
Sebab brain development akan berlaku pada tahap maksima bila budak tu betul-betul interested dan happy buat sesuatu perkara. Lain la kalau anak minta nak main benda bukan-bukan. Haruslah dimarahin dong.

#10 Bagi Pilihan Jawapan Untuk Enhance Communication Skill Anak.

Contoh bila kita bertanya sesuatu kat anak kita, kalau anak diam je sebab tak tahu nak jawab macam mana, jangan biarkan soalan itu tak terjawab. Kita yang kena bagi pilihan jawapan kepada anak.
Contoh macam kalau kita tanya,
“Kenapa Haikal menangis?”
Tapi, Haikal diam sahaja. Mungkin sebab tak tahu nak jawab macam mana. So, kita bagi la beberapa pilihan jawapan. Macam,
“Haikal jatuh?”
“Haikal sakit perut?”
“Haikal nak ikut papa pergi kerja?”
“Haikal bosan?”
Itu contoh. Even if dia respon dengan sekadar angguk je pun dah memadai. At least, soalan dah terjawab. Dan lama-lama, dia tahu la nak jawab macam mana if soalan yang sama diajukan di masa akan datang.

#11 Seawal Usia 4 Tahun, Anak Dah Develop 80% Behavior Kekal.

Menurut kajian pakar mental kanak-kanak, at the age of 4, kids dah develop their permanent personality or behavior. Macam mana dia pada usia 4 tahun, macam tu lah behavior dia sampai ke tua.
Yes, mungkin it’s just a rough assumption. Dan yes, manusia boleh berubah atas faktor didikan, persekitaran, pengalaman dan sebagainya. But still ada certain behavior atau tabiat yang akan kekal. Kalau berubah pun, tak lama karang mesti datang balik.
Itu yang dipanggil tabiat, dan itu yang membentuk identiti seseorang. Contohnya, pemalu, panas baran, friendly, soft-spoken, pemarah, etc. Semua tu kalau ada pada budak usia 4 tahun, selalunya akan kekal sampai ke tua.
Tapi, of course bila kita dah matang, dah mampu berfikir, some behaviors boleh dikawal.
So, didiklah anak menjadi orang yang se-mahmudah mungkin, sebelum dia berusia 4 tahun. Terapkan sebanyak mungkin unsur positif ke dalam diri dia.
Tapi, bila dia dah 4 tahun, siapa-siapa pun dia ketika itu; Terima Hakikat.
Ingat, anak juga salah satu ujian Allah. Nak anak yang perfect 100%, memang tak logik. Kalau dah mak bapak pun asyik langgar traffic light merah, so jangan haraplah anak akan patuh 100% peraturan kita. Kita yang dah tua bangka ni pun selalu je tak ikut peraturan. Jangankan peraturan manusia, peraturan Tuhan pun banyak yang terbabas, kan?
So, terima anak seadanya. Dan, dalam masa yang sama, jangan jemu membimbing ke arah kebaikan.
Lagi satu, at the age of 4 juga, interaction with peer-group is important. Interaksi dengan rakan sebaya. Ini penting untuk didik anak tentang konsep Berkongsi dan Bertolak Ansur.
Supaya dia tahu, bumi ini bukan milik dia seorang. Bukan dia seorang sahaja superhero. Bukan dia seorang sahaja ironman. Bukan dia seorang sahaja Princess Elsa. Ada banyak lagi Princess Elsa. Wonderpet pun banyak -__-

#12 Positive & Negative Reinforcement.

Atau dalam bahasa muda, reward and punishment. Nak bahasa lagi mudah, ganjaran dan hukuman.
Ini penting.
Every good or bad behavior kena ada positive and negative reinforcement. Ini langkah awal untuk menjadikan anak lebih mumayyiz. Tahu beza, mana baik mana buruk.
Senang cerita, kalau dia buat sesuatu yang baik, bagi positive reinforcement.
Kalau dia buat sesuatu yang tak baik, bagi negative reinforcement.
Salah satu cara positive reinforcement ialah Pujian. Contoh,
“Good boy Haikal, sebab kemas mainan lepas main.”
“Good boy Haikal, sebab tak kencing dalam pampers.”
Praise atau Pujian is the most effective positive reinforcement. And, it is a social approval. Contoh positive reinforcement lain adalah; tunjuk kasih sayang (peluk, cium, puji, etc), atau beri hadiah, makanan kegemaran, atau raikan mereka (especially for big achievements).
Ok, negative reinforcement pula adalah untuk bila anak buat sesuatu yang salah. Menurut Dr Aw, pukul atau rotan is one kind of punishment. But, it is NOT the most effective way.
Nak ajar budak tak semestinya dengan pukul. Dan budak tak semestinya ambil pengajaran, selepas kita pukul.
The best way of punishment ada dua. Satu, scolding. Dua, withdraw of privilege.
Apa tu? Ok, let me explain dalam bahasa yang mudah.
Satu, scolding. Marah. Marah yang berkesan adalah marah yang intense. Marah yang ada input. Bukan marah yang bodoh-bodoh maki anak je lebih tapi isi takde. Itu marah yang bangang nama dia.
Bila anak buat salah, first thing first, bagitahu anak apa kesalahan dia. Wujudkan satu ‘naughty corner’ atau ‘naughty chair’.
Suruh dia stand there for 1-3 minutes everytime dia buat kesalahan atau mengulangi kesalahan. Lantakkan dia di situ selama beberapa minit. For toddler, 3 minutes is the maximum. Dalam tempoh itu, jangan bercakap atau ada sebarang eye-contact dengan dia.
Totally ignore him/her.
Ignorance is the best punishment. Because most kids akan rasa insaf bila dia rasa macam tak disayangi lagi. InsyaAllah soon, dia akan beringat dan tak buat lagi.
Yang kedua, withdraw of privilege. Tarik salah satu kelebihan yang kita bagi pada dia. Contoh,
“Sebab Haikal taknak kemas lego ni, mama terpaksa simpan semula lego ini atas almari. No lego for 3 days.”
Atau,
“Sebab Haikal taknak buat homework, petang ni tak boleh keluar main dengan kawan-kawan. Complete your homework first.”
Bila kita tarikh salah satu privilege yang ada, they will feel the rush to follow the instructions.
Again, jadikan pukul/rotan pilihan terakhir kerana ia bukan cara yang paling efektif. Nabi pun izinkan kita pukul anak bila anak umur 7 tahun. Itupun pukul kat tapak kaki sahaja, kan?

#13 Pre-Warning Is Necessary.

Sebelum apply apa-apa positive or negative reinforcement, amalkan ‘pre-warning’. To make our kids mentally ready to receive reinforcements. Contoh,
“Sekarang kita nak pergi Giant. Mama nak beli sayur. Kalau Haikal ternampak mainan, boleh tengok sahaja, dan tak boleh ambil. Kalau ambil juga, Mama akan marah, okay?”
Atau,
“Dalam kiraan tiga, kemas mainan tu. Kalau tak kemas jugak, Mama akan rampas semuanya. Dan Haikal tak boleh main lagi. Better kemas sekarang. Tiga.. Dua.. Satu.. “
Atau,
“Sekarang waktu makan, so Haikal kena makan. Lepas ni kalau Haikal lapar, semua makanan dah simpan dan Mama takkan layan.”
Itulah beberapa contoh ‘pre-warning’. Dia macam amaran sebelum hukuman. Ini penting supaya anak tahu apa consequence setiap perbuatan dia. Kalau dia buat jugak, apa akan jadi.

#14 Always Keep Your Words. Things You Cannot Follow Through, DO NOT SAY.

Bila marah anak atau nak ‘pre-warning’ anak, jangan merepek dan cakap yang bukan-bukan. Macam,
“Kalau awak taknak makan, nanti Mama call polis. Suruh tangkap awak.”
“Kalau awak taknak kemas, Mama panggil Incredible Hulk suruh belasah awak.”
“Kalau awak kencing dalam seluar, nanti tikus datang gigit bebird awak.”
Merepek.
Sumpah merepek.
Lama-lama, anak akan lose respect dan tak percayakan ibu bapa dia lagi. Sebab apa yang parents dia cakapkan, tak pernah berlaku pun. Kan?
So, latih diri untuk pastikan semua yang keluar dari mulut kita, logik dan kita pasti buat. Contoh,
“Dalam kiraan tiga, kemas mainan tu. Kalau tak kemas jugak, Mama akan rampas semuanya dan Haikal tak boleh main lagi. Tiga.. Dua.. Satu..”
Selepas kiraan tiga, kalau dia tak buat jugak, yes tanpa berlengah kita rampas mainan seperti yang kita katakan tadi. Logik dan kita pasti buat. And when you say it, you must do it.

#15 No Abstract or Lengthy Explanation For Kids Below 5. Explain Visually Instead.

Jangan guna perkataan abstract yang budak tak faham. Contoh,
“Jangan buat macam tu, berdosa!”
“Jangan pukul kawan, kesian dia.”
“Awak sebagai anak, kena hormat ibu dan ayah.”
“Masa belajar kena fokus dan fikir.”
Berdosa, hormat, kesian, fokus, fikir, etc. Itu semua perkataan yang terlalu abstrak. Budak takkan faham.
Gunakan bahasa yang mereka boleh visualise. Contoh,
“Jangan pukul kawan. Nanti kawan sakit dan taknak main dengan kamu lagi.”
“Mama dan Papa lebih besar daripada awak. Mama dan Papa yang beri awak makan. Mama dan Papa yang selalu peluk dan sayang awak. Awak kena dengar cakap kami.”
Macam tu. Mereka akan lebih nampak the ‘logic’ dalam setiap perkara.
Juga, avoid confusing explanation. Macam,
“Haikal! Kenapa pukul kawan? Meh sini mama nak pukul Haikal!”
Confusing. Aikk, aku pukul kawan tak boleh. Tapi, Mama pukul aku boleh? Hmm tak boleh pakai mak aku ni. Detak hati kecil si anak :D

#16 Kids Has No Sense Of Time.

Setiap positive dan negative reinforcement has to be immediate, right after the behavior. Jangan bertangguh.
Contoh, bila anak berjaya kemas mainan. Puji right after dia kemas mainan. Bukan malam kang baru nak puji. Sebab anak tak boleh sense masa. Bila malam, dia akan lupa apa yang dia buat siang tadi. So, dia takkan faham pujian tu untuk apa. Maka, the reinforcement is not effective.
Kalau anak kencing seluar, punish right after kesalahan tu. Bukan malam kang, tetiba,
“Tadi kamu kencing seluar, malam ni tak payah makan.”
No.
Lama sangat masa untuk hukuman. Takkan efektif. Sedangkan anak dah hadam kesalahan dia tadi, dan tengah berusaha untuk tidak kencing lagi. Tapi, tiba-tiba mak bapak tak habis-habis nak punish dia lagi atas kesalahan yang dah lama. Anak akan build ‘hatred’ terhadap parents secara perlahan-lahan.
So, jangan.
Dan setiap kesalahan anak, tak perlu ungkit. Contoh, bila Papa dia balik kerja, Mama nya terus report,
“Papa, pagi tadi Haikal lawan cakap Mama.”
Terus Papa dia ambil rotan dan hukum anak tersebut. Sedangkan dah beberapa jam berlalu. Anak sudah elok main dah behave. Tiba-tiba Papa datang nak marah.
They won’t get the message.
Ingat, kids takde sense of time. Nak puji, puji right after good behavior. Nak hukum, hukum right after bad behavior. Selepas puji, selepas hukum; dah. Habis di situ dan jangan ungkit lagi.
Tak kisah la berapa kali anak akan ulang kesalahan yang sama. Still parents tak boleh ungkit. Bare in mind, kids are learning. Buat salah itu biasa. 400 kali kena marah pun belum tentu dia orang dapat. Itu biasa.

#17 Guna Alarm Clock Untuk Disiplinkan Anak Ikut Jadual Dan Rutin Yang Betul.

Ini satu cara efektif untuk ajar anak patuhi masa atau tempoh yang ditetapkan. Saya dah cuba. Dan, most of the time, menjadi!
Contoh, kita nak bagi anak main lego selama 30 minit sahaja. Sebab lepas 30 minit, kita nak dia buat aktiviti lain. So set alarm dan pesan pada anak,
“Bila jam ni bunyi, Haikal kena kemas lego ya. Sebab kita ada aktiviti lain lepas tu.”
Boleh juga buat sebagai game untuk encourage anak. Bila jam bunyi je,
“Ok time’s up! Siapa paling cepat kemas, dia menang dan dapat main mainan lain lepas ni. One.. Two.. Go!”
Macam tu. Tapi, jangan pula sengaja tak bagi anak menang. Pedajal anak namanya :D

#18 Ground Rules.

Ground rules adalah peraturan basic dalam hidup. Peraturan asas yang kita nak anak buat sepanjang masa. Ground rules kena bermula dari rumah. Boleh tulis, tampalkan di dinding dan baca pada anak setiap hari. What is allowed, and what is not allowed. Contoh,
“Haikal, dalam rumah ni, kita kena sayang semua orang.”
“Dalam rumah ni, kena cakap baik-baik.”
“Dalam rumah ni, semua benda kena share. Main sama-sama, makan sama-sama.”
“Kena pastikan rumah ini selalu kemas.”
Itu contoh. Fikir lah apa-apa ground rules mudah yang kita nak terapkan dalam diri anak. Lama-lama they will understand dan insyaAllah akan hold those good behaviors bukan sahaja dalam rumah, tapi ke mana-mana sahaja dia orang pergi.

#19 Consistency is Very Important.

Dalam apa jua hal, kalau tak konsisten, takkan jadi. Kan?
Macam tu jugak dalam mendisiplinkan anak. Konsisten sangat perlu. Tak boleh sekali sekala boleh, sekali sekala tak boleh. Kena selaluuu boleh atau selaluuu tak boleh.
Macam kalau nak latih anak tidur awal. Kat rumah sendiri perfect, semua masuk tidur pukul 10. Tapi bila kat rumah nenek atau kat rumah saudara, tiba-tiba boleh tidur pukul 2 pagi.
Dah tak konsisten. Fail.
Doktor Aw kata, kids boleh lose respect terhadap parents when they realize, ada tempat lain di mana mereka boleh langgar peraturan.
Contoh, Oh kat rumah sendiri boring sebab kena tidur awal, tak boleh tengok TV, etc. Bila kat rumah nenek boleh tidur lewat, boleh tengok TV sampai lewat malam. Maka kesimpulannya, nenek is the best. Saya sayang nenek. Parents saya boring.
Haaa!
So, konsisten penting. Betul orang kata, latih anak di rumah sendiri lebih senang, berbanding latih anak di rumah orang lain atau di public spaces. Sebab kita tend to fokus on ‘apa orang akan kata’ instead of kita punya prinsip asal.
So, be consistent with your ground rules. Bila-bila pun, kata mana-mana pun, kena apply rules yang sama. Kalau tak, you will lose the effect and power in teaching your kids.
Make people understand about yout ground rules. Kalau kat rumah family senang la nak make people understand kan. Kalau kat public? Abaikan sahaja apa orang nak kata.
Dan, orang sekeliling pun sepatutnya kena hormat prinsip parenting lain dan tak perlu judge. All parents have their own rules in teaching kids. All parents knows what’s best for their kids.
So, respect each other. Dan, tak perlu judge.

#20 Do Not Deny Their Natural Feelings.

Common mistakes yang selalu parents buat adalah, denying their kids’ natural feelings. Contoh,
“Dah dah. Jangan nangis.”
“Jangan marah-marah. Tak elok”
“Tak payah sedih-sedih. Benda dah jadi”
Those are all natural feelings. Tak boleh elak. Kalau kita yang tua bangka ni pun, kalau tengah nangis, tiba-tiba ada orang cakap,
“Dah la tu, jangan nangis. Bukan ada faedah pun”
Tak ke kau rasa nak lempang sampai rahang dia misplace? :D
Natural feelings are something we cannot avoid. We cannot ignore. Semua orang akan menangis bila sedih. Semua orang akan marah bila bengang. Semua orang akan ketawa bila gembira. Kan?
Cuma yang membezakan adalah cara masing-masing express and deal with those feelings. So, instead of kata jangan nangis, jangan marah, etc, latih anak untuk kenal dan kawal perasaan tersebut.
It’s totally okay to cry, it’s totally okay to get mad. But how’s the best way to express and deal with it.
Dan dalam hal ni, kid mostly will take example from parents. Kid tend to immitate cara parents mereka deal with feelings. Kalau parents jenis yang kuat meroyan, jangan terkejut bila anak pun kuat meroyan. Kalau parents jenis yang tenang, anak pun biasanya jenis yang quite calm.
So parents, set good example. Nak meroyan biarlah berpada-pada :D

#21 Mom is The Role Model For Daughter. Dad is The Role Model For Son.

Always. Anak perempuan akan sentiasa ‘melihat’ ibunya. Dan, anak lelaki akan sentiasa ‘melihat’ bapanya. Ini fitrah. Tak pernah terkecuali.
Cuma, yang banyak terjadi macam violence, juvana, split personality, pengkid dan sebagainya. Itu semua berlaku sebab kecelaruan yang dihadapi sepanjang mereka membesar.
Contoh, si bapa selalu outstation atau lepas tangan ke, ibu bapa dah mengalami penceraian ke, selalu tengok adegan pukul memukul dalam rumah ke, selalu tengok si bapa menzalimi si ibu ke, atau apa-apa je lah experience yang extraordinary dan tak sihat di dalam sebuah keluarga.
Tiada dan takkan pernah ada istilah macam, saya dilahirkan mempunyai bebird, tapi jiwa saya wanita azali. Atau, nama gua perempuan tapi gua ganas dan gua tak suka jadi perempuan. Jiwa gua jantan.
Oh please, geli kerongkong. There’s no such thing! Mengarut dan mohon kapakkan sahaja -__-
So parents. Ibu DAN bapa. Kena main peranan masing-masing. Anak lelaki always need their father’s attention. Anak perempuan always need their mother’s attention. Doktor Aw kata, dalam sehari 15-20 minutes having quality time bersama anak pun dah ok.
Contoh, macam Haikal, anak lelaki. Secara automatik, role modelnya ialah papa dia. So Hubby setiap malam, selepas balik kerja, dalam pukul 9-10 camtu, dia akan buat aktiviti berdua dengan Haikal.
Tanpa saya.
Just to give Haikal some quality time dengan papa dia. Benda ni amat necessary dan jangan ambil mudah.
Ok, bagi yang ada anak lelaki tapi suami asyik outstation atau jarang jumpa, guna lah apa saja teknologi yang ada untuk hubungkan anak dengan bapa mereka. Skype ke, video call ke.
Please, they need their father’s attention. Really.
Kalau macam kes dah bercerai atau dah meninggal, boleh minta tolong adik-beradik lelaki atau bapa saudara ke apa untuk ‘replace’ peranan bapanya. Anak lelaki, role modelnya mesti lelaki. Tak terkecuali.
Menurut Doktor Aw, banyak kes anak misbehave atau remaja bermasalah yang dilaporkan adalah anak lelaki. Kebanyakannya sebab bapa lepas tangan, bapa kaki pukul, bapa tak pernah ambil peduli, etc. So, siapa kata tugas mendidik 100% di bahu ibu?
Bagitahu suami masing-masing, kalau ada anak lelaki, the father has to be more responsible.
“Baik Abang bertanggungjawab. Kalau tak, anak kita jadi sotong”
:D

#22 Your Child Is Not Your Bestfriend.

Never say your child is your bestfriend. They are not and they will never be.
Menurut Doktor Aw, kids learn best when there’s a gap boundary between parents and kids. Boleh sayangkan anak, manjakan anak dan sebagainya. But keep that gap supaya anak tak lose respect dan patuh bimbingan ibu bapa.
Seakrab mana pun ibu bapa dengan anak, anak perlu sentiasa tahu ibu bapa tetap ibu bapa. Ibu bapa boleh jadi good listener seperti kawan, boleh share same interest dengan anak seperti kawan, boleh berguling bergolek bersama seperti kawan, tapi tak boleh berdiri setaraf dengan anak.
Ada keadaan di mana parents need to be higher and louder than kids. Parents are parents. Tempat anak-anak bernaung, berkasih sayang dan berselindung.
=)
___________________________________________________________
Lepas kak cik baca semua ni, satu je yang terdetik di hati. Terima kasih ya Allah kerana aku dilahirkan bukan pada zaman ipad, tab atau iphone berleluasa. Terima kasih kerana aku berpeluang dan ada pengalaman terjun sungai, main tanah, main layang-layang, main masak-masak main kahwin-kahwin and of course, main hujan. Bahagia....

No comments:

Post a Comment